dinsdag 16 november 2010

week 7: De laatste examens voor dit schoojaar!

Week 7: De laatste examens voor dit schooljaar.
Ik vond het deze week echt wel super warm,  ik stond gewoon bij de samenkomst te kijken en de zweetdruppels in de ochtend liepen van mijn been. Het was de eerste keer dat ik dit meemaakte sinds ik hier ben. Ja je voelt nu goed aan dat het steeds warmer en warmer aan het worden is. Het zal wennen zijn in België.
Deze week was het een drukke week. In het begin van de week was het vooral herhalen van de verschillende leerstof. De kleuren, de vormen, optellingen, aftrekkingen,het alfabet,….                                                        We integreerden de herhalingen ook in het huiswerk dat we meegaven.
En over het huiswerk gesproken, ik weet niet of dat ik het in de vorige verhalen geschreven over het belonen van het huiswerk door een stempel te zetten in de schriften of een klein tekeningetje maken. Er was dus een probleem met enkele kinderen, zij maakten nooit hun huiswerk door omstandigheden thuis. Maar sinds ik begonnen ben met dit systeem, en hen voor heel de groep positief te bevestigen doen alle kinderen van de 2de kleuterklas hun huiswerk. Ik ben hier wel heel blij om. Gewoon door dit kleine dingetje te doen. Ik hoop dat juf Fatima dit blijft doen!
Ja normaal ben ik woensdag vrij maar deze week niet. Op woensdag startte we met de examens,amai het was genen kakkepis. Juf Fatima had me gevraagd om toch wat te helpen met de examens. Maar goed ook want ik vond het toch wat chaos. Ik werd zelf wat zenuwachtig van. Ja normaal kan ik er wel wat tegen maar vandaag toch niet.  Ik dacht hoe zou zij dit nu gedaan hebben als ik er niet was?
Op woensdag deden ze wiskunde en Engels. Het wiskunde was voor iedereen wel te doen. Je hebt altijd uitblinkers he, maar het lukte voor iedereen redelijk. Met of zonder hulp. Na de speeltijd was het tijd voor het examen van Engels.  Het examen Engels vond ik toch niet gemakkelijk het was iets te moeilijk voor de kinderen. Maar het probleem hier in Kenia is dat de leerkrachten de examens niet zelf mogen opstellen. Zij moeten de examens kopen. Dit zijn officiële examens, zij mogen dit ook niet inkijken op voorhand. Zij zien het examen  voor de eerste keer als de kinderen starten met het examen.  Op deze manier kan je begrijpen dat het voor sommige kinderen net iets te moeilijk is he. Dit was toch voor het examen Engels. De andere examens gingen wel.  Woensdag verbeterde we dan de examens Engels en Wiskunde. Iedereen schoorde behoorlijk goed! Behalve 1 jongen die is nog niet echt rijp om naar de 3de kleuterklas te gaan. Ik besprak het met juf Fatima. We gaan dit bespreken volgende woensdag samen met de ouders. Maar net zoals in België zal dit niet echt een gemakkelijk gesprek worden. Hier zijn de ouders ook heel fier op hun kinderen he. Maar we zien wel als het zover is.
Op donderdag was het sociaal examen aan de beurt. Dit bestond er uit de dingen te kleuren in de echte kleuren van het leven. Vb. De boom: een bruine stam en een groene kruin.   Daarna hadden de kinderen hun creatief examen. Wat was dat nu percies? Wel de kinderen hadden creatieve schrijfpatronen gekregen die zij verder moesten verder zetten. Ja dit ging goed! De kinderen kleurden ook een eend in naar hun eigen creativiteit. Je zag natuurlijk geen groene eend of blauwe eend met rode plekjes op. Zo ver zijn ze hier nog niet om de gewoonten te doorbreken. Maar Pole Pole en dan komt het zeker en vast in orde. Je moet rekening dat we in de mentaliteit 50 jaar moeten terug gaan he! Ik vind het al super dat ze niet meer de stok ofnt gewoon worden geslaan.                            
Donderdag was het niet zo maar een dag! Er kwam hoog bezoek in het dorp! De president van Kenia bezocht Maweni. Kibaki  is zijn naam.  Ja de spanning was er toch wel. In de ochtend waren de werkmannen van de streek grond aan het werk! Alle putten werden opgevuld van de straat. De straat werd gelijk gemaakt. Een hele voormiddag werd er druk gewerkt! Dan rond 1 uur arriveerde de politie in de straat. Op elke 300 m stonden er 2 politie bij elkaar  de wacht te houden. Pole pole en wachten tot deze man kwam. Rond 3 uur maakten we met de gehele school een lange rij. Om hem op te wachten. Ik trok enkele foto’s. Want deze geraken niet allemaal op 1 foto die kinderen. En dan was het wachten geblazen tot hij kwam. In het begin was iedereen wel wat nerveus. Ondertussen werd de straat al wat nat gemaakt. Zodat de president zijn auto niet te stoffig werd! Dit is wel wat overdreven! Terwijl er op verschillende plaatsen in Afrika vrouwen heel ver moeten lopen om water en er een water tekort is. Sproeien zij het gewoon maar op de straat. De wereld is soms zo verkeerd! Een uur verstreek, twee uur verstreek, drie uur verstreek. Er kwam beweging in de zaak. De weg werd uitgetest door een auto die snel heen en weer reed.
En dan was het eindelijk zo ver 6 uur. De president en zijn minsters reden voor bij. Maar we hebben niet zoveel gezien. Maar alee kom het was een fijne belevenis. Ik was hier en dit gebeurde! Wauw!!!
Iedereen in het dorp spreekt er over. Heb je de president gezien? Ondertussen heeft mama rainbow als we aan het babbelen waren belangrijke contacten gelegd. Ze heeft de telefoonnummer gekregen van een van de ministers. Ik denk dat het de eerste minster was. Dit is wel belangrijk om verder te onderhandelen over de school.
Op donderdag is er erg super veel gebeurd! Er was ook een meeting waar alle mensen van het dorp en de ouders van de school werden uitgenodigd. Er is een probleem.  De overheid doet moeilijk om de oude school te laten afbreken. Wanneer  de oude school kan worden afgebroken dan kan er een heel mooie speelplaats worden aangelegd. Nu is dit heel beperkt voor de kinderen (klein) en spelen ze gewoon op het zand en stenen. Kijk je ziet de overheid in Kenia zijn ook niet te gemakkelijk he. Dus op de meeting was er dan een man aanwezig en die vroeg: ‘ voor wie moet de school blijven staan?” niemand stak zijn hand op. De volgende vraag: “voor wie moet de school worden afgebroken”  bijna iedereen stak zijn hand op uitgezonderd 5 mensen. Misschien waren zij bang. Dus de beslissing is gevallen binnen de 7 dagen zal de school worden afgebroken. Maar eerst  zien en dan geloven.   Alee dat denkt mama rain bow.
Zo je ziet donderdag was het een drukken dag.
Vrijdag was het voor de kinderen eigenlijk de laatste dag in de klas. Ik wist dit ook maar van die dag. Het kan soms zo een rare communicatie zijn he. We speelden spelletjes, de hele voormiddag. Het was na de pauze wel wat hectisch want juf Fatima moest even gaan praten in klas 7. In het begin verliep alles goed maar na een tijdje begon de drukte te komen. Maar dan riep ik er een leerkracht bij. En dan verliep het weer ok.
In de namiddag gingen de kinderen vanaf klas games gaan spelen aan het strand en in de zee!  Ik besloot om maar even op de school te blijven. Ik wou nog wat genieten van mijn kleuters. En voor ze naar huis gaan een zoen en een knuffel geven.  Heb van dit moment genoten.  Dan s’ avonds werd vlag voor de laatste keer dit schooljaar naar beneden gedaan. Mama rainbow deed een woordje, James, en ik bedankte de kinderen kort!
’s Zijn we dan met mama Rainbow en de bezoekers iets gaan eten. Wanneer we het eten kregen was het toch wel wat laat. Ja het was op zijn Afrikaans, 2 uurtjes later. Maar allee dat heeft ook zijn charmes. En dat is wel fijn. Weet je dat geraak je gewoon.  Pole pole.
Rond 11 gingen we dan naar Tropinca, reggae bar. Fijn om te dansen!!! Moeten ze in Belgie ook hebben! Alleen is het stom dat je nu inkom moet betalen. Het is 1 euro maar dat is veel voor de Afrikanen. Vroeger zat dit hier vol zij mama rainbow. Ik denk wel dat dit een heel speciaal gevoel geeft dat als je dan zo al die rasta mensen ziet dansen en jij er tussen staat. Want zij kunnen echt super mooi dansen en genieten! Zo mooi om te zien.
Daarna richting chakatak rond 13 uur. En wie was er in de shakatak? De zoon van de minster. Ja ik vond het wel raar in het begin als je binnen komt werd je gefolieerd anders gebeurde dat nooit. Maar kijk nu weet je waarom.  Ik heb de zoon van de minster een hand gegeven, samen met de anderen. Het was een fijne avond om te dansen.
Zaterdag POLE POLE, lang geslapen naar de winkel geweest, naar het strand geweest en gaan zwemmen bij katrien in haar zwembad. Lekker lazy.
Zondag heb ik een kleine wandeling gemaakt. Na de wandeling ben ik naar taverene gegaan  niet zo ver van mijn huisje en heb een lekkere koffie gedronken, want dit was weer een hele tijd geleden en ik zag op de kaart dat ze een lekkere boterkoek hadden. Mmm dat kon ik nu niet afslaan. Ik had al lang zin in een boterkoek met chocolade staafjes maar dat hadden ze niet. Maar gewoon een lekker boterkoek was ok. Hij was wel wat anders dan in België maar twas lekker. Ja soms krijg je toch enkele goestingskes he. Maar gelukkig zijn de frietjes hier ook heel lekker.
Rond 3 uur vertrok ik naan Kim for love aan het strand de plaatselijk rasta zanger! Katrien was daar al samen met haar bezoekers!  In de avond kwam de zoon van de minster nog naar onze tafel toe! Op dat moment begon het net te regenen. We besloten dan maar recht over te gaan in de Mayentta. ( witte Massai meeting) rond 10 uur was het tijd voor lala salama!

4 opmerkingen:

  1. hey,heb je mijn vorig berichtje gehad,want ik snapte er niets van!
    je voelt je goed daar hé
    en je deed het ook goed,ik heb je bezig gezien en het was met passie!
    ik kom volg jaar zeker terug
    miss zie ik je daar.
    bas wil zeker mee.heb je ook proberen te mailen,mr lukte nie?grtjs romina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja Celinetje, ik hang aan je lippen bij het lezen van je verhalen... Moet een ongelooflijk prachtige ervaring zijn wat jij daar allemaal mag meemaken! ooooo was ik maar 20 jaar jonger!!!
    Weet je, ik zal het nieuws vanuit de school missen want via jou vernemen we toch wel hoe het reilen en zeilen is in de school en of onze sponsorcentjes goed besteed worden.
    Ik wens je nog een fantastische Keniaanse tijd toe!!!
    Dikke kus,
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Celine, heb je geen foto's meer??? Ben supernieuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik ook! heel nieuwsgierig!
    't is fantastisch om je verhalen te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen