woensdag 3 november 2010

Week 5: Na een kleine pauze vliegen we er weer in!!!

Week 5: Na een klein pauze vliegen we er weer in.

Ik ga even mijn werkwijze van mijn blog veranderen. Ik ga een verslagje maken van de voorbije week. Niet meer elke dag. Het verloop van dag in de school zullen jullie nu wel kennen he na een maand.
Deze  weekvoelde ik me heel moe, ik denk dat het door de warmte komt. Het gaat hier nu steeds warmer en warmer worden. En ook door het nemen van de malaria tabletten kan dit een effect zijn. Maar het is natuurlijk nog altijd even leuk!  Misschien was ik mijn vroeger leven wel een Afrikaan. Wie weet, ik heb het hier echt naar mijn zin.
Deze week was het soms wel hectisch in de klas. Als ik alleen in de klas sta. Amai dan is het verry heavy!!!! Het zweet staat dan op mijn rug. Woensdag en donderdag voormiddag stond ik alleen in de klas en dat was toch wel stressen. In het begin lukt het wel dan luisteren ze naar mij. Maar dan na een tijdje gaat het toch wel mis. Dan roep ik snel een andere leerkracht om me even te komen helpen. En je gelooft het of niet als zij/hij in de klas komt zijn de kinderen in een keer stil!!!!  Zij hoeven helemaal niet te zeggen.Man daar ben ik echt jaloers op! Maar allee ik kan alleen maar proberen he!! Ik denk wel dat ik er sterker ga staan in België in de klas.  Op heel veel gebieden, het is een goede leer school. Iets dat ik iedereen wil aanraden om te doen. Om te beseffen hoe we het goed we hebben in België!!!! En dat we niet te klagen hebben!!!!
Wat is er deze week nog gebeurd in de klas:
We hebben de nieuwe memories uitgetest die ik gemaakt heb. De kinderen speelden er betrokken mee.
Herhaling van de kleuren:  We hebben de link gelegd met dagelijkse dingen. Ik heb deze les gegeven. Het was wel fijn om te doen. Dankzij juf Fatima gebeurde dit in alle rust. green = gras, bleu= sky, yellow= sun,milk = white,…                                                                                                                                                                   Ik zeg regelmatig tegen juf Fatima dat ik blij ben dat ze in de klas bent!
Deze week hebben we ook elke dag een bedje weg geknipt van de aftelkalender voor mama Rainbouw. De kinderen werden heel blij dat het steeds dichter en dichter kwam!
Deze week hebben we tijdens wiskunde optellingen gemaakt, dit gaat voor de kinderen veel beter om te verstaan. De kinderen zijn er vlot mee weg! Maar we hadden de volgende dag wel een probleem als we aftrekkingen deden, de kinderen telden op.
Dit weekend wil ik ook een weekkalender maken voor de kinderen om de dagen visueel te maken. Deze week heb ik er over nagedacht hoe ik het kan doen heb ondertussen een idee gevonden.  Laat ik jullie nog zien.
Woensdag heb ik eigenlijk vrij. Maar deze  week heb ik het omgewisseld met vrijdag. Ik zou samen met  mIckel de vrijwilliger van Kebene naar het Wasini eiland gaan bezoeken. Woensdag was er geen plaats meer dus besloten we dan om vrijdag dit te gaan doen.  Ik vroeg het aan directeur James en juf Fatima en het was geen probleem voor hem! Dus das goed he.
Dan was het eindelijk vrijdag.
Om half 8 kwamen de twee begeleiders ons halen met het busje aan de Rainbow school. Niet te geloven ze waren er voor ons. Zij waren er om kwart na 7 en wij om twintig na 7. Geen Afrikaanse tijd deze keer.  Dan haalden ze drie mensen op van Duitsland en dan achteraf aan het hotel nog vijf mensen van Oostenrijk. De rit naar de boot duurde ongeveer 50 minuten. De weg nar de boot toe was heel mooi!
Onderweg kregen we uitleg van de gids in de auto: we passeerden verschillende gebieden: de tweede grootste kokosnoot plantage van Kenia. En die was echt wel super groot. Het was of er geen einde aan kwam. Het bleef maar komen.
We zagen verschillende cashewnootbomen. Ik zal je eens vertellen waarom dit zo een dure noot is. Als je de noten rijp zijn vallen deze op de grond. De grond wordt eerst vrijgemaakt zodat de noten op een mooie plaats kunnen vallen. Rond de noot zit een heel dun velletje zoals van de appel. Dit velletje bevat een hele slechte stof dat een soort van benzine produceert ( diesel). Om dit velletje eraf te krijgen worden de noten geroosterd. Ondertussen komen ze giftige stoffen vrij dat niet gezond is voor de mensen. Dan worden de noten helemaal geroosterd dat ze klaar zijn en worden ze verpakt.  Dus mensen koop vanaf nu cashewnoten van oxfam!!!! De mensen krijgen een goed loon en de mensen krijgen goede werkomstandigheden, speciale pakken om dit werk te doen!
We zagen ook een suikerriet veld, dit jaar was het niet zo een goed jaar voor het suikerriet omdat het te droog is. Dus dit jaar is er niet zoveel suiker. Wel mooi hoe dit groeit. Je kan het vergelijken met lis.
We zagen ook verschillende mango bomen. Dit jaar hebben ze drie keer mango’s geproduceerd. Normaal is dit maar twee keer. Zij weten ook niet hoe dit komt, misschien door de opwarming van de aarde. Maar de hoeveelheid van de mango’s in totaal was wel minder dan ze twee keer mango’s produceren. Als het mango seizoen is kost een mango 5 shelling= 0,05 cent. Nu is het geen mango seizoen en kost een mango 500 shilling = 0,50 cent.                                                                                                                       80% is voor export, en 20 procent voor in het land voor fruitsap te maken en gewoon te verkopen. Een echte aanrader vers mangofruitsap! Gewoon om van weg te smelten!
Na de betonnen weg was het tijd voor de aarde weg. De aarde was rood oranje, helemaal onders dan in maweni waar ik leef. Ook het uitzicht is hier helemaal anders. Hier zag je meer moslims, moskees. Open natuur. Maar de kinderen blijven het zelfde he! Super mooi! Je zag hier ook meer vrouwen met emmers water op hun hoofd lopen. Deze vrouwen hebben de luxe niet dat er een waterput bij hen in het dorp is. Ik heb super veel respect hier voor de mensen!
Na een 50 minuten kwamen we aan in het dorpje bij de boot. Hier was het ook al veel drukker. Het hart van het dorp met winkeltjes, lokale eetcafé,….
Dan was het zo ver. De begeleiders parkeerden het busje. We gingen nog eens naar het toilet en dan was het tijd voor de boot. Het was een traditionele boot maar  wel met een motor aan omdat er niet altijd voldoende wind is, en het dan iets te lang zou duren voor we aan het eiland zijn. Voor mij zou het geen probleem zijn. Ik denk dat het zalig is om sé nachts op een lokale boot ze zitten en dan naar de sterrenhemel te kijken. Want deze zijn hier super in afrika! Super veel sterren!
Op de boot kregen we koffie, zelf gemaakte traditionele koekejes. Mmm lekker. En de koffie maakt e me wakker.  Het was prachtig om op de zee te varen de golven te voelen die tegen de boot slaan.  De kleine eilandjes te zien.
We hadden super geluk! We hebben drie dolfijnen gezien. Wauw het gaf je een kippenvel moment! Je werd er stil van. Mooi!
Dan kwamen we aan de plaats waar we mochten snorkelen. Ik was hier wel super zenuwachtig voor. Het was mijn eerste keer, eerste keer in een diepe zee. BRRR.
Ik was de enigste die in de groep nog nooit gesnorkeld had. Ik dacht kom op! Je bent hier nu en dit doe je niet elke dag. Dus met een bang hart begon ik aan de snorkel les. Ik sprong in het water. Ok dit was goed. Dan zwom ik naar de band ( reddingsband)  waar de begeleider me opwachtte. Eerst kreeg ik instructies hoe ik mijn snorkel juist moest gebruiken, ja in het begin liep dit niet van een leien. Mijn  dakje. Maar alee pole pole en we geraken er wel. Mensen die me kennen zullen mijn probleem wel kennen. Ik en motorische vaardigheden gaan niet zo goed samen. Ik voelde me niet zo op mijn gemak.  De begeleider zei dat ik me moest ontspannen en dat ik veel te veel energie gebruikte. Je moet enkel je benen gebruiken en genieten . In het water kijken naar de vissen en de koralen. In het begin genoot ik er niet echt van maar naar het einde toe was het mij wel eigen geworden. Je voelde ook heel goed de koude en warme streken.  Het was mooi! Verschillende vissen gezien, kleurrijke en mooie koralen. Ik ben blij dat ik mijn schrik overwonnen heb. En heb mijn begeleider super bedankt!
Na een urenhalf snorkelen zijn we dan terug naar de boot gesnorkeld. Dan was het richting het Wasini eiland.  We vaarden niet helemaal tot aan het strand anders zou de boot vast zitten in het zand. Er kwam een kleine boot ons ophalen en bracht ons naar het strand.
Op het eiland was een restaurant waar een lekkere maaltijd op ons stond te wachten.  Ja dit was wel toeristisch he. En toch  wat overdreven.  Als hapjes kregen we geroosterde kokosnoot, en kleine gebakken visjes. Mmm lekker die geroosterde kokosnoot!  Daarna was het tijd voor het harde labeur. We kregen gekookte krab, we moesten deze kapot kloppen met een soort van vijzel maar deze was in het hout.  Ja je moest toch wel goed door kloppen. Maar het ging. Het was lekker. Mickel zei: zou dit al zijn ik heb eigenlijk toch nog wat honger.  Ik zei ik weet niet we zullen wel zien. Ja een man eet altijd meer. Maar dat zou je wel niet zeggen aan hem! Dat hij zoveel eet.  Maar we moesten niet zolang wachten en zij brachten de hoofdmaaltijd. Rijst gekookt in kokosnootmelk, met gebakken vis en een kokosnoottomatensaus en niet te vergeten een lekkere chappati. Amai dit was wel genoeg. Een goede maaltijd. Ik had deze week nog geen vis of vlees geheten dus had er nu wel genoeg binnen. Dus kan er nu wel weer tegen aan. Het had wel gesmaakt. Lekker rijst gekookt in kokosnootmelk. Een aanrader. Achteraf kregen we nog stukjes watermeloen en stukjes sinaasappel als dessert. Ook gerolde sesamkoekjes. Het was een geslaagde maaltijd. Kon wel weer een hele tijd voort!
Daarna nog even een plasje doen en we kregen een rondleiding op het eiland. We bezochten het schooltje. Op het eiland. Daarna was het richting de koraaltuin en de mangrove bomen.  Vandaag stond er geen water in de koraaltuin en de mangrove wouden. Er komt alleen maar water als het volle maan is en nieuwe maan.  Het was echt wel prachtig zie foto’s.
Je hebt verschillende mangrove bomen. Er is er nu een die heel erg sterk is en die beschermd moet worden. Vroeger kapten men heel veel bomen voor meubels. Dit is heel erg sterk hout en moet niet behandeld worden. Duur dit wordt voor de sjieken gebruikt in hun kastelen. Maar deze wordt nu erg beschermd! Je kan 5 jaar de gevangenis invliegen en dit is hier naar het schijnt geen pretje.
Zo dan was het weer richting de boot. Nu ging het heel snel de rit met de boot geen omwegjes meer langs het eiland. Gewoon terug naar het dorp waar onze auto stond. Het was een hele mooie uitstap. Een aanrader wie Kenia komt bezoeken. Ik was helemaal weer opgeladen! Een goed gevoel. Dan in het busje zetten de chauffeur de mensen af in het hotel. Als laatste bracht hij ons naar kebene nu.
Waar de kinderen al vol ongeduld zaten te wachten op Mickel. Want die had gisteren samen me Martin een geit gekocht voor de kinderen omdat het Mickel zijn laatste dag was. Deze was in de dag geslacht! En de tantes hadden het klaar gemaakt! Ik wou deze avond ook wel eens proeven.  De tantes hadden ugali en spinazie klaargemaakt met de geit. De geit was echt wel super lekker. Achteraf speelden ik nog wat met de kinderen want ik had vandaag nog geen kinderen gezien. En dat mis je toch wel! Om 8 uur was het bijbel tijd voor de kinderen samen met Mickel, Matin, Paski en ik werden even stil bij de dag.
Achteraf deden de kinderen nog een dansje en een song  voor mickel omdat het zijn laatste avond was. En die heupen swingen maar!!! Met die Afrikaanse Ritmes!  Daarna gingen de kinderen naar bed.
Ik heb heerlijk geslapen die nacht want was toch wel wat moe. Een mooie dag!
Zaterdag ben ik rond 9 uur opgestaan. Vandaag kwam mama Rainbow =  Katrienterug in Kenia!  Ik wou haar verrassen door haar op te wachten in de luchthaven.  Ik had deze week aan Mickel de manager van rainbow gevraagd of het goed was dat ik samen met hem mama rainbow ging opwachten. Dit was geen probleem.  Dus rond half 11 kwam hij me opmikken. Het was Afrikaanse tijd want we hadden afgesproken om 10 uur. Maar geen probleem alles verliep vlot. Voor de ferry was het niet erg druk om naar Mombassa te gaan. In Mobassa was het weer een drukste van je welste.
Om 12 uur kwamen we aan in luchthaven. We keken op het bord wanneer mama Rainbow aankwam. Het was rond 13 uur. Dus dronken we eerst nog een koffie en een thee met een plaatselijk gebakken koekje.  Het smaakte naar kaneel het koekje. Rond 13 uur gingen we mama rainbow = Katrien opwachten. Het vliegtuig kwam mooi op tijd maar je moest dan wel nog wachten op je visum en dat gaat echt wel Pole Pole.  
Ondertussen zag ik daar een man met het bordje Oxfam en nog drie andere namen er onder. Dit maakte me nieuwsgierig, ik ging naar de man toe. Ik vertelde dat ik van Belgie was en dat ik vrijwilliger was in de wereldwinkel in België.  Ik vroeg wat er nu gebeurde, er was een meeting met verschillende mensen in de wereld over Oxfam. We hebben niet lang kunnen babbelen maar het was gewoon een super gevoel dat ik mensen van Oxfam ontmoete!!!
 Om 2 uur kwam ze aan. Dan een omhelzing en richting de auto. Het was wel fijn om Katrien te zien. Ik praatte even met haar, want zij had ook nog drie andere mensen bij haar. Het zijn grote sponsor. Zij sponsoren 25 kinderen van de school. Dan richting huiswaarts naar het huisje van katrien. Katrien bood me aan of ik mee met haar wou naar de supermarkt met de auto. Daar zeg ik geen nee tegen. Dus hup vlug naar huis om wat geld. Rond 6 uur ging ik huiswaarts. Dan heb ik een boterhammetje geheten met makreel in de tomaten saus. Eenvoudig maar het was lekker.  Deze dag heb ik niet veel gedaan maar ik was wel moe. Ik ben rond 9 uur gaan slapen. Dit weekend leek het me beter om niet uit te gaan want ik moet mijn batterijen terug opladen voor de volgende week!
Ja dan was het zondag ik heb lekker geslapen rond half 10. Ik was eigenlijk wakker om 6 uur maar dat leek me nu toch iets te vroeg om op te staan. Rond 7 uur denk tuimelde ik weer in slaap tot half 10. Dan heb ik op mijn gemak ontbeten, deze ochtend had ik echt super veel zin in een boterkoek met chocolade staafjes in. Dit was de eerste keer dat ik dit had. Een verlangen naar eten. Maar heb hier ondertussen choco gekocht. Deze choco is anders dan in België, zij gebruiken hier pindanoten. Dit smaak je wel, de choco smaakt een beetje naar pindakaas, maar tis best lekker. Ja,  je kan hier ook nutella kopen. Maar ik vind ik ben in Kenia, ik wil graag de plaatselijke economie steunen. Nutella is al rijk genoeg.
Daarna was het tijd voor mijn kleren te wassen. De grote stukken zoals T-shirts en rokken laat ik wassen door de Jhon, dit is de man die mijn huisje proper houd. Als hij mijn kleren gewassen heeft dan geef ik hem 100 shilling= 1€. Voor hem is dit al heel veel, ondertussen heeft hij ook een extraatje he! De kleine dingen was ik zelf zoals mijn onderbroeken en Bh’s.  Ja dit vind ik te persoonlijk. Ik  was dit liever zelf.
Dan was het middag, rond 2 uur maakte ik het middagmaal klaar. Vandaag maakte ik gestoofde worteltjes met rijst.
In de namiddag maakte ik het voelnummer boekje, Ik heb eindelijk sterke lijm gevonden alee geen patex ofzo maar al bij al bleef het bakje. Het resultaat kan je zien op mijn foto’s. Ja de foto’s komen eraan!!!!! Geniet ervan!!!!
In de avond heb ik nog wat gebabbeld met Ruben de nachtwaker. Het was zijn laatste avond hier. Vanaf maandag gaat hij werken in de rainbow appartementen waar mama rainbow verblijft. En waar je ook als vakantieganger een huisje kan huren.  Een aanrader!   Vanaf morgen is Jhon hier de plaatselijke nachtwaker. Het is arakkarakka tijd voor hem. Mijn huis mooi maken en nachtwaker.
Zie zo dat is mijn verslagje voor deze week! Geniet ervan!
Juffen geniet van de herfst- vakantie!!!!
Knuffel

2 opmerkingen: