donderdag 25 november 2010

Week 8: Afsluiten van het schooljaar.

Week 8: Afronden van het schooljaar.
Deze week was het van alles wat. De kinderen kwamen alleen op woensdag naar school. 
 Op maandag werden de examens verbeterd, de punten werden in de lijsten geschreven.  De leerkrachten moeten twee lijsten maken. Een voor hen en een andere voor de directeur. Dit vraagt wel wat werk want ze hebben hier geen fotokopieer machine of computer. Dus er is maar één oplossing de lijsten met de hand schrijven.  Je moet weten dat er in sommige klassen 45 leerlingen zitten. Dus das niet niks he. Maar ik vind het wel gezellig. Dit vraagt misschien wat meer werk maar het heeft wel een fijn gevoel dat iedereen zo bezig is in het leraarslokaal = STAFROOM. Ik en juf fatuma hadden de examenweek al goed doorgewerkt. Ja met twee gaat alles veel sneller he. J Heb de andere leerkrachten mee geholpen met de lijsten schrijven, rapporten invullen,…. Stempels zetten in de rapporten, schrijven wanneer de school weer opengaat.
Op maandag werden er ook cadeautjes ingepakt voor de eerste drie leerlingen van de klas. De beste drie krijgen een kleine verrassing! We verzamelde enkele dingen. Een T- shirt, balpen, potlood, stiften,….  
Zo rond 5 uur gingen we dan huiswaarts. Deze avond was het nog een drukke avond. Ik had voor al het personeel een klein cadeautje gekocht. Een houten olifant sleutelhanger  met hun naam erin gegraveerd. Dit is hier wel het plaatselijk souvenir. Overal kom je ze tegen op het strand, in de straat de mensen die het maken. Ik heb er een goede prijs voor betaald! Ik ben blij dat het mij gelukt is om goed te onderhandelen! In het begin dat ik hier was liet ik met mijn voeten spelen. Maar kijk alles is een leerschool!  Ik schreef een persoonlijke boodschap naar de leerkrachten en pakte het cadeautje in.  Dan nog even relaxen en wat bijten zitten.
Dinsdag ochtend was het heel stil op de school. Geen leerkrachten om 8 uur te bespeuren. Het was voor veel leerkrachten Afrikaanse tijd. Voor de moslims was het wel een feestdag.  Het was het feest van Imbrahim.  Zij gingen eerst naar de moskee om te bidden. Een beetje was de directeur daar. Hij gaf me de sleutels van de klas. Ik begon in de klas alles wat op te ruimen. De letters van de woordkaarten sorteren. Er voor zorgen dat er van elke letter van het alfabet 2 letters in zitten.  Ondertussen kwamen de leerkrachten langzaam binnen in de school. Om 10 uur  was er vergadering. Maar nog niet alle leerkrachten waren in de school dus nog even wachten. Ondertussen belde de manager naar de leerkrachten waar ze bleven.  Na een half uurtje konden we starten. Iedereen op de vergadering kreeg een frisdrank.   Dit is voor de leerkrachten echt een feest want dit kunnen ze hun niet permitteren met hun loon. De vergadering ging over wat er nog moet veranderd worden in de school, wat er moet opgelet worden. Wat er volgend schooljaar staat er te gebeuren.  Over het project. Over het feit dat ze nu 1 jaar in de nieuwe school werken.   Over de lonen, de afbraak van de oude school.  De volgende vergadering in de vakantie.  De leerkrachten vulden ook een gegevensblad in met hun adres, telefoonnummer. Ook het adres van de ouders waar zij wonen; Waarom was dit nu? Wel om te vermijden dat een leerkracht verdwijnt met heel wat spullen, geld van de school. Ja wat is er nu recent gebeurd wanneer de ze introkken in de nieuwe school. De oude directeur van de school is gaan lopen met heel veel geld van het project. Dit willen ze nu vermijden wanneer er iets verdwijnt hebben ze de gegevens van de leerkrachten. Dikwijls vluchten ze naar de ouders waar ze woonden. Zo om toch alles wat te vermijden.
Na de afloop van de vergadering  gingen ik en mama rainbow het plan uitwerken om de kleuterspeelplaats  te verfraaien. Ik heb in België van vrienden enkele centjes gekregen om het goed te besteden in het rainbow for kids project. Een grote sponsor is de wereldwinkel van Lochristi!  Dank u wel wereldwinkel!  Dank je wel bij de mensen waar ik mocht gaan babysitten.  Dank je wel mensen die me gewoon zowat gegeven hebben.
 A SANTE SANA! Dank zij jullie kunnen de kinderen nu genieten van een glijbanen park met verschillende hoogtes en het is veilig.
De school had glijbanen gekregen maar zij werden aan een hoge muur gedropt dat voor de kinderen toch wel wat gevaarlijk was. En niet veilig was. Ik had dit met mama rainbow besproken dat ik dit met mijn sponsor geld wou sponsoren. We belden een mester op. Op minder dan 15 minuten was hij daar.  Hij bekeek de opstelling van ons. Maakte een prijsofferte op. In de namiddag ging de nachtwaker om het materiaal.  Amai dat gaat hier wel allemaal wat vlotter dan in België.
Op donderdag startte het project!  Gelukkig dat wel af en toe gingen kijken  om de instructies te geven. Dat is dan weer het zelfde dan in België!Daar moet je ook alles goed opvolgen.
Ik ben blij dat ze donderdag er aan begonnen zijn en het gaat vlot! Araraka = snel!
Woensdag was het de laatste dag van het schooljaar. Alle kinderen gingen  terug naar school. De ouders werden uitgenodigd. Er waren 2 ouders die op tijd waren de anderen kozen Afrikaanse tijd. De ouders namen plaats in de eetzaal. De kinderen wachtte in klas. Rond 11 uur begonnen ze er dan aan. De ouders waren er al. Het schoolcomité nam plaats, de leerkrachten, directeur. Mama rainbow, en ik.  Er werd een welkom woord door de directeur, schoolcomité gedaan. Er werd gebeden voor de moslims, er werd gebeden voor de christenen. Het geloof is hier toch wel heel doorslaggevend vind ik.  Je moet dit gewoon ervaren moeilijk te beschrijven.  De leerkrachten stelde zich voor. Daarna kwamen de leerkracht per klas naar voor en werden de eerste drie kinderen van  klas een voor samen met hun ouders naar voren geroepen.  Het geschenk werd overhandigd. Het was heel raar om te zien. Deze ouders waren eigenlijk niet fier op hun kinderen. Raar om te ervaren. Knuffelde hun kinderen niet. Zij tonen hun emoties niet.  Tot er één vader uit zich zelf heel spontaan zijn kind een knuffel gaf.  Dit werd toe gejuicht van mama rainbow en er waren toch enkele ouders die volgden. Dit werd steeds positief bekrachtigd! Zodat toch wel in orde kwam.
Na afloop gingen de ouders naar de klas met de leerkracht waar de kinderen hun rapport kregen. En hun examens.  Ik gaf mijn kadetten nog een dikke knuffel, en wenste ze een mooie vakantie  toe! Ik ga ze missen!!!! Maar ik kom terug!
In de avond was er nog een feestje voor alle leerkrachten bij mama rainbow in haar verblijf! Het was super we dronken samen wat, daarna werden de stoelen aan de kant gegeschoven, en gingen we dansvloer op het was nog maar 7 uur maar twas super!!!  Normaal gingen we met de leerkrachten nog eten in het plaatselijke restaurantjes in ukunda. Maar dat zou de sfeer breken en deze was net zo goed. Dus mama rainbow had het idee dat we het eten konden laten afhalen. En dit ging toch wel zeker. Micheal en Ken gingen naar Ukunda lieten het brengen.  SUPER!   We aten rond   10 uur ugali,geroosterde koe en tomaatjes met uitjes. En niet te vergeten pepertjes net iets te straf voor mij.
De mannelijke leerkrachten namen een plonske in het zwembad; Zijhadden fun. En wat ook zo grappig is die leerkrachten zijn net als kleine kinderen. Amai het zo fantastisch dat ik dit allemaal mee mag beleven! Het zo prachtig het samenhorigheidsgevoel dat hier heerst in Afrika!!!!!
Rond 12 uur gingen we naar huis. Ik gaf iedereen een dikke knuffel want voor veel was ik het de laatste keer dat ik ze ging zien.  Kort maar hevig, als het te lang duurt dan is dat te emotioneel en das niet goed voor mij!In blijdschap afscheid nemen.

Op donderdag ging ik naar school, ze waren begonnen aan het metsen. Er was een sollicitatie ronde.  Er moesten twee andere leerkrachten aangeworven worden.  Ik mocht aanwezig zijn bij dit gesprek. Ja, helemaal anders dan in België zoon sollicitatie gesprek.  Kort en bondig. Zij moeten wat vertellen over zich zelf, studies, mama rainbow vroeg hoe ze meer kinderen gingen omgaan die een leerachterstand hadden hoe ze daar mee gingen omgaan. Na 10 minuten was dit gesprek afgrond.
In de namiddag begonnen ik en juf Fatuma met de blokken wassen. Amai dat was nodig want ze waren erg vuil. Ook de hele kleine blokjes werden met onze handen een voor een gewassen; Ja we hebben niet de luxe van een wasmachine waar wij de blokken in kunne steken he.  Één voordeel was het dat blokken heel snel drogen in de zon.
Rond 4 uur stopten we. Mama rainbow had me gevraagd om s’ avonds even komen helpen. Ze had de adoptie kindjes van Ruben uitgenodigd om te komen zwemmen en te eten. Dit zijn vrienden van mama rainbow! Rond 6 uur arriveerden de kinderen, we sprongen in het zwembad en amuseerden ons rot. Leuk.  De kinderen genoten van die aandacht die ze kregen.  Ik denk dat de kinderen dit hier in afrika wel missen de individuele aandacht. Maar je moet ook denken dat ze hier 70 jaar achter zijn in het denken en in de tijd.  Maar onze kinderen in België hebben er hier terug ook wat last van he. Met de ouders die een drukke baan hebben. Alee niet alle kinderen maar toch veel.  Een warm nest is zo belangrijk voor de kinderen!
Dan kwam Jackson toe. Nonkel van An en Marien. Goede vriend van mama rainbow!  Hij kookte deze avond Afrikaans! Het was een hele gezellige avond! Weer al eens! Genieten van de liefde die geeft aan de kindjes. Deze avond bleef ik slapen in het verblijf van mama rainbow!  Ik sliep goed.
Op vrijdag ochtend speelde ik bij mama rianbow nog wat met de kindjes An en Marian. We keken naar de film waar zij in meespeelde. Het leven zoals het is bij An en Marian!!! Super ontroerend! Kippenvelmoment. Leerkrachten onder jullie, jullie kunnen mama rainbow op bezoek vragen en dan kan je deze film zien.  Goed om het echte leven te zien. En te beleven.
Daarna ging ik naar huis. Eerst zet ik An en Marian af. Dan ging ik naar huis legde mijn gerief op zijn plaats.
Ik had afgesproken met juf Fatuma die dag om 10 uur.  We gingen een kijkje nemen in een andere school hoe zij de school sluiten. Kwestie van ideetjes op te doen.  Het was een beetje op zijn Amerikaans vond ik . Het was te groots geen familie gevoel. De kinderen van de 3de kleuterklas en klas 8 hadden een speciale kleren aan. Er werd gedanst, gezongen,  versjes voorgedragen, gebeden? Geheten, pillow de feestmaaltijd in Kynia.  Het was de moeite.
Maar voor we er naar toe konden moest ik eerst 2 uur en 30 min wachten op juf Fatuma. Ik belde haar af en toe en zei tegen mij ik ben op weg. Ik was super blij dat ik haar zag om half 1. Jaja het was African time.
Rond 5 uur was het afgelopen de laatste schooldag en we gingen terug naar de rainbowschool. Waar we nog blokken wasten tot het donker werd.  Dan gingen we verder.
Zaterdag had ik afgesproken om 10 uur. Juf Fatuma nergens te bespeuren. Gelukkig zag ik de nachtwaker van de school en gaf me sleutel. Zo kon ik eindelijk blokken beginnen wassen. We wasten bokken rond uur en waren we klaar met blokken wassen. Blokje voor blokje. Want ja ze zijn hier wel super vuil. Leuk om te zien hoe proper zijn. Het geeft een voldoening van het werk.
Daarna was er in het dorp in de school een trouw. We gingen even gaan kijken. De plaats was mooi versierd met bloemen, een boog gemaakt van palmbladeren in elkaar gevlochten. We dronken thee,wachtte babbelde, daarna werd het eten geserveerd. De kinderen aten uit een groot bord te samen. In één minuut was het op. De volwassene kregen elk een bord.  Pillow. Lekker.
We wachtte maar de bruid kwam niet, die was nog steeds in de kerk. Zij zouden maar rond 9 uur aankomen. Dus zijn we maar naar huis gegaan rond 6 uur. S’ avonds heb ik nog wat gelezen en ben vroeg gaan slapen.
Zondag was het Wolfgang zijn verjaardag. Eigenlijk is die maandag maar dan vertrekt hij terug naar Belgie. Maar wie is hij nu. Hij de zoon van Jossette deze vrouw zit samen met mama rainbow in het rainbowteam. Dus hij kwam het project even bezoeken.
Voor zijn verjaardag ben ik samen met hem gaan ontbijten aan Ushago.  We namen van de eerste keer een volledig ontbijt.  Fruitsla, daarna een Spaanse omelet met worstje spek, en gebakken tomaatjes en tasje koffie met een glas vers fruitsap. Mmmmmm super lekker. Jezelf ook af en toe eens verwennen dat is ook fijn. Ja papa jij zou het ook lekker gevonden hebben. Heb aan je gedacht.
Daarna lieten we even ons ontbijt zakken en babbelde we gezellig. Het was een aangename ochtend. Daarna gingen we samen nog even kijken wat we al souvenirs konden kopen.  Ik heb dat Afrikaans spelletje gekocht. Eerst was het 16 euro en heb afgeboden tot 8 euro. Ik was fier op mezelf.  Daarna nog even aan het strand gaan wandelen. En rond 4 uur gingen we huiswaards. Wolfgang moest zijn valies nog maken.  Want s’ avonds rond 7 uur moest ik daar al weer terug zijn.
Wolfgang trakteerde ons in het restaurant de Cave. Mama  rainbow betaalde de aperitief al cadeautje.
 Het  was heel mooi en gezellig in de  grot!  In het midden is er een groot gat waar je de sterren hemel  kan zien. Wauw moet je zeker eens doen met lief! Super romantisch! Het was heel erg lekker. Het was een zeer geslaagde gezellige avond!  Mooi om deze week af te sluiten.

3 opmerkingen:

  1. OOO Celine, wat mooi! Ik val opnieuw in herhaling maar ik hang aan je lippen als ik dit lees. Wat een ervaring heb jij toch gehad... prachtig Celine !! Ik kan heel goed begrijpen dat je van plan bent om nog terug te gaan. Ik heb al meermaals gehoord/ondervonden dat, als je voor het eerst naar Afrika gaat je er ofwel verliefd op bent ofwel het haat. De meesten houden er van denk ik. Het is zo'n aangename bevolking... oooooo ja, ik ben er ook verliefd op en hoop nog meermaals naar Afrika (in het algemeen) te kunnen gaan. Maar wat jij gedurende die 3 maanden kon/mocht beleven... om jaloers op te zijn!
    Geniet ginder nog van de laatste dagen!!! Hopelijk kunnen we elkaar eens ontmoeten om je foto's te bekijken en je ervaringen te horen.
    Vele groeten vanuit het witte België.
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Celine, ik wens je een zalige thuiskomst in het koude België. Doe je lange onderbroek maar aan want het is hier berekoud!

    BeantwoordenVerwijderen