dinsdag 5 oktober 2010

Het leven hier van de eerste week.

Dag 2:  dinsdag 28 september.
Vandaag kwam Micheal me oppikken om naar de primary rainbouwschool te gaan. Rond 10 was hij daar. Dan richting de school. Eerst werd ik voor gesteld aan directeur James. Directeur James leidde me rond in alle klassen. Eerst heb je kleuterklas 1 en 2  de kleuters zitten daar allemaal samen in één klas. Vandaag was de juf van de juf van de derde  kleuterklas en zaten de kleuters van die klas ook nog bij juf Fatima. Ik denk dat ze met ongeveer  een 50 tal samen zaten! Respect voor juf Fatima.
Ik werd heel warm onthaald. Juf fatima en de kleuters begonnen spontaan te zingen voor me. Ik kreeg  kippenvel en werd er stil van.
Dan richting klas 1. En zo verder tot klas 8. Ik vertelde wie ik was en wat ik kom doen. We namen een kijkje in de keuken en in het leraarslokaal.
Dan was de speeltijd rond half 11 tot 11 uur. De kinderen krijgen hier een papje dat smaakt naar rijstmelk met suiker. Lekker!!! In het begin was ik een beetje bang om het te proeven maar het was best ok.  Het papje vult goed.
Achter de pauze  ga ik even meehelpen in kleuterklas 1 en 2. Het gaat hier helemaal anders aan toe dan in België! De kleuters zitten allemaal aan tafels. De  tafels staan samen en daar zit dan kleuterklas 1 en daarnaast zit aan de tafels kleuterklas zit kleuterklas 2. En zij blijven daar dan ook een ganse dag aan zitten he. Elk op een vaste plaats de hele dag lang. Amai dat zou met onze kleuters in België toch niet kunnen proberen.   Wanneer ik er was het Engelse. Woorden de eindigen met CK.   En hoe verloopt dan zo een les. Wel juf Fatima schrijft de woorden op het bord en leest het voor. De kinderen herhalen de woorden na elkaar enkele malen. Dan is het tijd dat de kinderen de woorden afschrijven.  En ja hoor de kinderen van de tweede kleuterklas schrijven de woorden af van het bord.
Ondertussen schrijft juf Fatima oefeningen voor de eerste kleuterklas. Zij moeten de letters schrijven. De letter a of andere letters.  Je hebt hier geen fotokopieer machine dus de juf schrijft dit allemaal in de schrift. Natuurlijk  helpt ik daar bij zo gaat het toch wel wat vlugger en moeten de kinderen niet zoveel wachten. Dan de gaan de kinderen aan het werk.  Tot ongeveer 1 uur want dan is het lunch de kleuters zijn de hele tijd bezig met deze oefening. Sommige zijn al klaar en wachten gewoon en de ander doen gewoon voort.
In de voormiddag ging juf fatima even uit de klas en de kinderen wat ze dan kregen zij werden helemaal wild. IK Vroeg om te stil te zijn.  Ik voelde me wat machteloos. Dan dacht ik wat moet ik nu doen? Waar blijft juf Fatima en kreeg ik de ingeving positief bevestigen en dit hielp bij de kinderen. Maar bij drie jongens helemaal niet. Heb dit genegeerd en gelukkig ging dit over!
En daar was juf Fatima zij zei; “ sit down” en in enkele seconden was het stil. Amai zij heeft gezag. De kinderen zien haar en dan zijn gewoon helemaal stil. Soms wou  ik dit ook kon.
 1 UUR: lunch time.
De kinderen krijgen hier allemaal een warme maaltijd.  Vandaag bonen in tomaten saus en rijst. Zij schuiven allemaal aan in een rij en dan gaan ze eten aan de tafels. Achter de maaltijd gaat elk kind zijn bord afwassen eerst met zeep dan spoelen en dan leggen ze hun bord en lepel in de bassin. Daarna gaan ze spelen  tot 2 uur.
Ik eet samen met de andere leerkrachten in leraarskamer bonen met rijst! Ja heel lekker.
2 UUR: Start voor de lessen.
Ik ga een kijkje nemen in klas 1. Zij hebben Engels. Hier wordt heel veel herhaald en daarna schrijft de leerkracht  het  huiswerk op het bord Engels en wiskunde. Ik help de kinderen mee bij het schrijven van het huiswerk die het wat moeilijk hebben, die wat trager zijn.  De kinderen schrijven hier zelf hun huiswerk op.
4 UUR: einde van de lessen voor de lagere klassen.
Sommige kinderen gaan alleen naar huis, andere wachten op hun oudere broer of zus die tot 5 uur les hebben. Alle leerkrachten die klaar zijn houden hier toezicht en dan krijgen we een lekkere kop thee die ze in de keuken voor ons hebben klaargemaakt. Ik vroeg; “ wat zit er hier allemaal in?” o zei juf Fidelle: “  Wij doen hier alles in suiker, chocolade, thee, melk”  Even wennen aan de smaak, heel zoet. Ik heb de indruk dat ze hier wel van veel suiker houden. Maar het deed toch deugd dat kopje thee.
Hier hebben ze geen poetsvrouw nodig na de les worden de klassen proper gemaakt door de oudste kinderen. Zij zijn heel druk weer!  Respect!
Om 5 uur ging ik naar de vrijwilligerswoning. Ik had wel even tijd om alles op een rijtje te zetten. Ik voelde in mijn hoofd toch wat chaos van de dag.  Het deed goed ik alles eens op een rijtje kon zetten wat ik de komende dag gezien heb.
In de avond probeerde ik mijn internet te instaleren maar dit ging niet goed, het zal voor de volgende dag zijn. “Pole pole”zoals ze hier zeggen.  
Het was een fijne dag! Ik ben blij dat ik hier ben. De leerkrachten, directeur en de kinderen zijn echt fijn!
Dag 3: Woensdag 29  september:
Ja ik heb vandaag ontdekt dat ik de kabel van mijn fototoestel in België vergeten ben. STOM.
Dus ik kan je  nog geen foto’s laten zien. Maar heb er al veel getrokken van in de klas en de kinderen en omgeving. Even geduld en ik zet de foto’s er later op. Pole Plole.
Vandaag beleefde ik een hele schooldag.  Hoe ziet er zoon dag uit? Even het dag schema;
7 uur: de kinderen zijn welkom in de klas en wachten op hun stoel.
7 U 30: op maandag – woensdag – vrijdag gezamenlijke opening met de gehele school. Dit verloopt met heel veel respect voor de leerkrachten. De leerlingen zijn heel er stil
De kinderen verzamelen in het midden van de speelplaats. Zij worden begroet  door de leerkrachten en zingen samen liedjes, sommige leerkrachten vertellen iets tegen de leerlingen. Ik mocht ook nog iets vertellen maar ik vind dit nog wat te vroeg . het is tenslotte nog maar mijn 2de dag op de school. Maar ik ga dit zeker nog doen.  Ik was nog wat verlegen.  Voor een ganse groep spreken is niet van mijn sterkste kanten. Maar als ik me al wat zekerder voel ga ik dit zeker doen.
De directeur doet ook zijn woordje en op het einde wordt er gebeden. Dan is het richting de klas. Van de hoogste graad naar de laagste klas.

8 U 00: ( ik help in kleuterklas 1 en 2)
* kort onthaal: de dag, het weer, en zingen samen een liedje.
* tijd voor wiskunde: TAKE AWAY: juf Fatima schrijft oef voor de  2de  kleuterklas op het bord. Ze legt dit even uit. en dan schrijven de kinderen deze oef af en lossen ze ze op.
Ondertussen schrijf ik cijfers voor in het schrift. De 1 ste kleuterklas moet die afschrijven. Voor sommige  kinderen is dit wel nog heel moeilijk en schrijven de cijfers helemaal verkeerd. Ik help hen met het vormen van het  cijfers en hou het hand vast en we schrijven. Soms is voor de kinderen gewoon te moeilijk Je mag het zoveel herhalen niet alle kinderen zijn hier rijp voor. Zo heb ik met een peuter de hele tijd het cijfer 4 leren schrijven. Soms had hij het door en dan weer was het weer weg.
 En dan Ik kreeg ik  een idee: ik ga voor deze kinderen een voelboek van cijfers maken. Zo ervaren ze eerst het cijfer. Ik stelde het voor aan juf Fatima en zij vond het een idee. Ja ik wil haar les niet zo maar afbreken. Ik heb veel respect voor wat ze allemaal doet.
Als ik dit dan gedaan had hielp ik mee met de 2de kleuterklas om hun rekensommen op te lossen. Ik moedigde de kinderen aan om voort te doen want sommige kinderen zitten vaak te dromen. Ik gaf hen individuele begeleiding. Soms denk ik ben ik wel goed bezig, ik ben er ook soms van versteld wat deze kinderen al allemaal leren op zo een jonge leeftijd. En soms vind ik het wel moeilijk. En ga je verder gaan denken. Maar ik doe mijn best om de kinderen te helpen.
De kinderen waren een hele tijd bezig met wiskunde 2.5 uur lang.
11 u30 : speeltijd tijd voor hun papje. Vandaag was de pap heel warm ( heb mijn tong verbrand J)
11 u 00: de kleuters legden de woorden na van de woordkaarten. Rond half 12 kregen we bezoek van 3 Belgen. Zij kwamen hun sponsorkindje bezoeken die zij sponsoren . Het is wel leuk om even met de Belgen te spreken hoe het hier aan toe gaat. En de ervaringen met elkaar te delen. Zij verblijven even voor een dag in de vrijwilligerswoning.   Ook voor hen werd er met volle borst gezongen. Ik denk dat je het aan de andere kant van de straat kon horen. Krijg er nog steeds kippenvel van!
Dan werd er weer voort gedaan. De tweede kleuterklas maakte woord en en de 1 ste kleuterklas schreef letters af die in de schrift werden voorgeschreven.
13 U 00: time for lunch: rijst met bonen in tomatensaus.
14 U 00: ik ben eens gaan observeren hoe het in de derde kleuterklas aan toe gaat. Hier zitten de kinderen in groepjes  aan de tafel. met 6 samen. De kleuters leerde de lichaamsdelen en in het Engels en zongen het liedje: “hoofd schouders knie en teen.” JA dit liedje kende ik ook en zong samen met de leerkracht en de kinderen uit volle borst mee. Fijn gevoel.
 Daarna kregen ze de opdracht om de lichaamsdelen te teken en de naam er bij te schrijven in het Engels. Ondertussen schreef ik het huiswerk in de schriften wat de kinderen moeten doen die avond.
4 U 00: Het regende heel erg hard.  AMAi de regen tikte heel hard op het dak je kon elkaar niet meer horen. Een speciaal gevoel in mij.
5 U00: Ik ging samen met de sponsorouders naar de vrijwilligerswoning. EINDE SCHOOLDAG.
In de avond gingen we samen met sponsorouders iets eten. Rond half 9 gingen we huiswaarts.
Vandaag een hele dag op school, ik krijg langzaam meer zicht op de werking van de school en alles wordt wat meer duidelijk. Ik krijg ook langzaam zicht wat ik kan doen in voor de leerkrachten en de kinderen.
Voor ik ging slapen ben ik wel even geschrokken: op de grond in mijn kamer zag ik een hele grote kever. Ik wou hem dood doen of vangen maar hij was snelleer als mij. Dus ja ik heb hem dan maar laten rond lopen. Wie weet waar zit hij nu. Heb mijn muskietennet heel goed toe gedaan dat ik mijn bed toch geen bezoek van hem kreeg want het is wel een groot beest. Brrrr.

Donderdag  30 september 2010:
Vandaag rechtstreeks in de klas om half 8. Start met wiskunde in de eerste en tweede kleuterklas. Ja ik sta er echt van versteld dat de kinderen hier al gewoon leren rekenen. Ik weet niet hoe ze het doen bij het begin van het schooljaar, gaan ze eerst leren tellen of hoe dat gaat dat moet ik nog eens navragen. Soms komen er gewoon zoveel dingen op je af. Dat je er van verbaast staat wat die kinderen al allemaal leren. En ik dan wel even mijn kluts kwijt ben! En dan hup ben ik er weer bij. Maar toch amai.;)  De eerste kleuterklas schrijft cijfers  in het schrijft die juf Fatima opschrijf voor hen in de klas. Zij blijven op hun stoel zitten tot half 11 want dan is het time voor speeltijd. Er komen meer en meer dingen in me binnen, ideeën wat ik hier kan doen in deze klas. Nu moet ik het in mijn hoofd nog eens goed structuren en goed opschrijven. Volgende week ga ik al meer en ken ik de structuur van het klas gebeuren al beter.
Dan na de speeltijd was het tijd voor Engels woorden met Ck achteraan. Vb. Lock.  Eerst leest de juf het voor, zowel eerste en tweede kleuterklas herhalen dit mee. Dan schrijft de juf de woorden op het bord en schrijft de tweede kleuterklas de woorden af. De eerste kleuterklas schrijft ondertussen letters. De volgende letter van het alfabet, sommige zitten aan letter v, andere aan de letter K. ondertussen help ik bij de jongste kleuters mee bij het vormen van letters. Want dit is toch niet evident voor hen. Wij in België starten eerst met peuterschrijfdans om alles goed te ervaren met het lichaam. Soms voel ik dan ook tegenstijdige gevoelens bij het les geven. Maar dit weekend heb ik materialen gezocht om de voelboek te maken en misschien helpt dit ook al een beetje om de letters te ervaren. En het is een proces he dat het kind aflegd. Op zijn tijd komt het wel goed. Wat me wel opvalt al je de kinderen individueel gaat begeleiden dat er daar wel van houden van even de aandacht voor hen alleen te hebben. Ik weet niet of ze thuis veel individuele aandacht krijgen misschien kom ik daar later wel nog achter.
In de namiddag was het tijd voor tegengestelden à the opposits: juf fatima schreef de woorden en ik maakte de tekening op het bord.  Soms dacht ik hoe moet ik dat nu tekenen; Ik dacht is ons Ellen hier maar nu. Die is daar zo goed in .Maar alle het is ook gelukt maar op mijn manier he.
Daarna ben ik gaan helpen in klas 1: Ik help daar enkele kinderen met wiskunde een beetje extra begeleiden. En dan gaat het vlotter anders zijn ze gewoon aan het dromen of doen ze gewoon niet voort. In klas 1 is het ook   juf Fatima. En dan was het 4 uur de lessen stoppen voor de jongste jaren en zij spelen nog wat lekker verder buiten tot hun broer of zus  klaar zijn met hun les. Of de kinderen wachten tot de bus komt om hen op te halen. Ik drink dan samen met de juffen een lekkere kop thee. Ja het is wel heel fijn zo allemaal samen.
Dan tijd om samen met Carine naar haar Sponsor kind te gaan. Juf fatima toonde ons de weg. Het was wel een eindje,  door het dorp we verlieten het dorp en gingen was dieper het bos in. Af en toe hoorde je door volwassen of kinderen zeggen MUZUNGO ( blanke). “Ja” zegt  Carine “ze hebben het voor jouw of niet he.” De kinderen zijn hier veel spontaner in. “ Jambo” hoor je van in de verte. De volwassene kijken je heel erg aan. Alee  niet allemaal. Soms wou ik toch eens een zwarte vrouw zijn en dan voel ik me toch niet zo bekeken.
Nu  ERVAAR ik hoe vreemden zich voelen als ze nagekeken worden of wanneer er racistische opmerkingen worden gemaakt in België. Hier ben ik de vreemde.
We blijven maar even want om 6 uur is het donker en wij willen voor de donker thuis zijn. Carine was heel erg blij dat ze dit heeft kunnen doen en seth zijn ogen blonken met de mooie auto.
Onderweg komen we nog leerkrachten tegen die richting huiswaarts stappen. Eventjes een klapke doen.
He vandaag heb ik een complementje gekregen van juf Fatima: dat ik een goede teacher was. Allee dat vond ik wel leuk! Want soms vraag ik me wel af of ik goed bezig ben enzo. Ik probeer mijn best te doen.
Het was alweer een fijne dag!
Vrijdag 1 oktober:
Om half 8 startte de gezamenlijke opening. Vandaag werd de vlag officieel naar boven gehaald. Op een hele officiële wijze. Er was 1 jongen in uniform gekleed en bij voerde afgesproken pasje uit. En dan haalde hij de vlag naar boven. HET WAS MUISSTIL. Ik kreeg er kippenvel van. Dat doet iets met een mens. Daarna werden er liedjes gezongen, de leerkrachten zeiden iets, daarna directeur James. Dan was het tijd om naar de klassen te gaan. Vandaag was het tijd voor crea lessen. Voor de jongste kleuters kleurden een tekening in. Wij maakte de tekeningen , ja een fotokopieermachine is er niet he.  De kls kleurden er lustig op los! “ TEACHER LOOK, LOOK.” Amai zij genoten ervan om even te kunnen kleuren. Ik vind dat deze kinderen heel lang betrokken zijn binnen één activiteit die toch wel nog een hele tijd duurt. Chapeau!
De 2de kleuterklas had iets speciaals: het waren stiften waar water in zat en zij moeten op een bord wrijven en dan komen de kleuren en de tekeningen te voorschijn. Wijs. Maar de kinderen maken er wel een spelletje van om telkens om water bij te vullen. Maar als juf Fatima een opmerking geeft dan luisteren ze wel! Amai zij heeft echt gezag! Zij zien haar hoofd en weten dat ze moeten luisteren. Ik wou dat ik dit ook had bij deze kinderen.
In de namiddag ging ik helpen met wiskunde in klas 1met wiskunde. Het was cijferen , zij  leren dit hier in de eerste klas. Amai.
En dan de laatste 2 uurtjes gaan de kinderen vanaf klas 3 en hoger naar het strand en spelen daar games! echt wijs. De jongens spelen met elkaar en de meisjes spelen met elkaar. We speelden enkele Afrikaanse spellekes. Tussen vuur en vlam is hier ook gekend maar dan wel met een Afrikaanse Song he. En wat later gingen we naar de zee in. Het water was heel erg warm!!! Ik ben er wel maar met mijn voeten in geweest. Rond 5 uur gingen we naar huis.
Deze  avond ben ik uit geweest samen met Carine en juf Fatima. Rond half 9 belden we de taxi. Ja dat is hier s’ avonds het veiligste. We zijn samen naar de Tropincana geweest waar er leuke reggae muziek aan het spelen waren. Rond 11 uur zijn we dan naar de TJakatan gegaan. Maar er was nog niet echt veel volk. 3 mensen denk ik.  Maar om 1 uur begon de ambiance er heel goed in te komen. Ja het was wel wijs die avond!!! Heb me goed geamuseerd samen met Carine en Juf Fatima. Rond half 4 gingen we huiswaarts. Ja want de volgende dag moest ik wel vroeg opstaan. 8 uur want ik  heb samen met juf fatima een vergadering. 4 uurtjes slapen dat gaat Nog he.

Zaterdag 2 oktober 2010
Acht uur de wekker. Ik maakte me klaar om naar de school te gaan waar juf Fatima me ging oppikken. Ik was om 9 uur opschool. Maar geen juf Fatima te bespeuren. Ik wachtte. En dan zag ik directeur James en vroeg of Fatima hier al op school is geweest of waar ze was. Ik vertelde van de vergadering maar hij wist van geen vergadering. Maar ondertussen ben ik op de zolder gaan kijken om te zien welke materialen ik allemaal kan gebruiken voor de voelboekjes en wat er allemaal is om activiteiten te voorzien.
Als ik klaar was geen Fatima te bespeuren. Directeur James zei dat ik beter naar mijn huis kon gaan en dan als ze er was hij iets liet weten. Dus ik ging huiswaarts. Een uur later ging de telefoon. Juf Fatima was op school.
Ze was de afspraak vergeten, maar kijk we gingen dan samen naar de andere school. Ik denk 20 minuutjes stappen en we waren er. Er zaten al twee leerkrachten. Ondertussen zette we ons erbij. We waren nog niet kompleet. We wachten nog even 30 minuutjes ondertussen waren er nog  geen andere leerkrachten toegekomen. Ik kreeg ondertussen een rondleiding in de school. Dit is een hele grote school van elk jaar 3 klassen.
Na de rondleiding is er 1 leerkracht toe gekomen ondertussen was het half 12.  Ok we spreken een andere datum af. Volgende week. Om 9 uur.  Ik maakte me er eigenlijk wat nerveus in je plant  je dag zo een beetje en dan gaat het niet door enzo ja. Maar ik dacht celine we zijn in Afrika Pole Pole.  Wie weet lukt het volgende week wel.
Dan richting huiswaarts. Onderweg eens zitten en een cola drinken aan een plaatselijk winkeltje. Rond 13 uur ben ik thuis gekomen.
Dan ben ik samen met Carine naar de winkel geweest om mijn boodschappen te voor deze week.  We namen de fiets was me dat een avontuur hier op deze wegen. En ja je moet dan nog eens rekening houden met de andere richting. AMAI  heb ik gelachen , wat een ervaring. Maar soms denk ik dat ik hier liever toch Rasta’s had. Je bent aan het fietsen en dan hoor je van in de verte en langs alle kanten “he Rastagirl how are you?” Brrr
We hebben er een fijne namiddag van gemaakt! Fietsen wat wandelen boodschappen doen. Een ijsje eten en een koffie drinken. He dat smaakt die koffie het was mijn eerste van een week geleden. En thuis drink ik zoveel koffie maar ik mis het niet die koffie. Ben overgeschakeld naar melk.
Om 6 uur waren we thuis, nog wat gelezen in het boekje:” Een goede reis “ van Toon Tellingen Dank u Ellen elke en Susan. en vroeg gaan slapen.
Zondag 3 oktober 2010.
Lang geslapen rond 9 uur. Ja doet wel deugd.
Dan me klaar gemaakt om samen met Carine onze laatste dag door te brengen. We zijn gaan wandelen aan het strand. Maar die beachboys aan het strand zijn niet te doen.  Wij negeren die en toch beginnen die te praten he en lopen een hele tijd mee. Maar allee ze zijn dan toch weggegaan. We hebben aan een Afrikaans kraampje een calabas gekocht heel erg mooi. Carine is heel erg goed met het onderhandelen in de prijs ik moet hier nog veel harder in worden niet te gemakkelijk. Maar komt wel goed met mijn onderhandeling. Dan zijn we nog wat gaan drinken in Usago. Rond half 10 namen we de tax.
Ik en Carine hebben  goed afscheid genomen want het was mijn laatste dagje samen met haar. Nog een laatste foto van ons laten nemen. Robin de nightkeeper deed dit heel erg goed. Zo want we hadden nog geen foto samen. Het was wel heel erg fijn dat Carine hier de eerste week was. Zo heb ik toch mijn eerste indrukken van hier kunnen vertellen aan haar. Carine dank je!
 Zo mijn eerste week hier zit er al op. De tijd vliegt hier gewoon voorbij niet te doen!
tot de Volgende

1 opmerking:

  1. Dag Celine,
    Ik ben heel blij om te horen dat het goed met je gaat. We hebben hier, op de heirbrug al erg veel aan je gedacht. Fantastisch wat jij doet!
    Ik denk dat Carine ook heel blij was om jou te hebben...
    vele groetjes, ik volg je blog alvast op de voet!

    Lieselot

    BeantwoordenVerwijderen