vrijdag 15 oktober 2010

Week 3: Brr de examenweek!

Week 3: Jaja ik ben hier al 3 weken de tijd vliegt hier echt.
Maandag 11 oktober:
Om 8 uur samenkomst op het plein. De vlag werd omhoog getrokken. Er werd verteld over de examens want morgen starten de examens hier op school. Ja de kleuters hebben hier ook examens. Ik ben eens benieuwd hoe dit gaat verlopen. Na de samenkomst speelden we opnieuw memory.
Het spel verliep vlotter, de kinderen beginnen langzaam in structuur te spelen. Beginnen de spelregels te vatten en spelen het spel zoals het moet. Maar wat nog moeilijk is dat ze er maar 2 in beurt moeten omdraaien. Soms proberen ze nog. Maar als ik hen begeleid  spelen ze het spel gestructureerd.  Joepie ik ben al een stapje verder. Mijn doel is dat ze het zelfstandig en goed spelen. Dus we houden vol! Ook de memory met opdrachtkaarten dat ik gemaakt heb. Ik probeer wat ze de komende week geleerd hebben  in het spel te integreren. Op deze manier  herhalen de kinderen deze stof nog eens.
Daarna was het tijd voor wiskunde:optellingen
Optellingen maken gaat beter voor elk kind dan aftrekkingen. Deze keer hebben we geen concreet materiaal gebruikt. Als ze de getallenbeelden tekenen en dan optellen lukt dit. Ik merk wel als we geen concreet materiaal dat de kinderen geconcentreerder werken. Wanneer we concreet materiaal gebruiken is minder concentratie.
Dan was het tijd voor speeltijd.
Engels het alfabet: het alfabet herhalen A for Apple – B for ball  - C for cat,…                                                                           De 2de kleuterklas schreef het hele alfabet en de jongste kleuters schreven letters. De letter S is voor heel veel kinderen heel moeilijk. Maar we blijven herhalen en langzaam komt het wel. Ik hierin vooral geassisteerd.
Tijd voor lunch; rijst met bonen  ( een stevige maaltijd)
In de namiddag ben ik even gaan helpen in klas 1 : met de twee meisjes die grote letters moeten schrijven. Als je hen er opwijst lukt het wel. Ze hebben me beloofd dat ze morgen op het examen alleen maar grote letters gaan schrijven.
Dan even naar de kleuterklas geweest:  zij leerden ondertussen over het verkeerslicht en het zebrapad. Ik heb dan samen nog een spelletje gespeeld; rood stop met bewegen, oranje trage bewegingen, groen snelle bewegingen echt wijs! De kinderen deden goed mee en luisterde. Op het laatste deden we even wat van een relaxatie: en de kinderen genoten ervan ik zag een lach op hun gezicht! Man gewoon echt een heel fantastisch gevoel. Dit is de eerste keer dat ik ze tijdens het spel onder controle had.
4 uur de kinderen gingen naar huis, kinderen wachten op hun oudere zus en broer en gaan later naar huis. Nog een theetje drinken samen met de andere leerkrachten. En dan kocht ik bij de plaatselijke shop nog een grote fles water en melk. Ja ik drink nog steeds melk! Wiha
Ziezo morgen examens ben echt benieuw!!!
Tot morgen
Dinsdag  12 oktober
Voor de start van de examens nog even een korte meeting in de stafroom. Ik bleef ondertussen bij de kinderen in kleuterklas 1 en 2. Ik dacht heel goed na hoe kan ik hier de betrokkenheid hoog houden zodat ze naar blijven luisteren. En dan kreeg ik het idee wat ik kon dien. In België houden de kinderen wel van een klein tafelpoppenspel. Dus misschien kan ik dit hier ook doen.  Ik nam roodkapje, en de wolf en vertelde het verhaal in het Engels. De kinderen keken en luisterden heel aandachtig. Alee ik gebruikte veel mimiek en het lukte me nu wel. Ja en dan was het verhaaltje uit. Ik dacht misschien moet ik het spelletje van gisteren nog eens herhalen. De kinderen deden mee maar niet lang.  Achteraf heb ik de kinderen van kleuterklas 1 knuffels gegeven waar ze mee konden spelen. En de kinderen van kleuterklas 2 de handpoppen. Zij imiteerden het verhaaltje. Ik gaf hen impulsen door ook met één handpop te spelen en interactie uit te lokken. Maar sommige waren hier nog niet aan toe.
En dan was het tijd voor EXAMENS! Ja de kinderen legden vandaag 3 examens af! Een van wiskunde: dit was voor sommige kinderen echt niet zo eenvoudig. En dan Engels dit was echt heel moeilijk!  Zelf de betere kinderen hadden  moeite met dit examen! Mijn hart deed wel wat pijn als ik dit zag. Maar ja dit is hier zo in het leerplan. Ik wou hen helpen maar ja dat gaat niet he! Ik probeerde het zo goed mogelijk uit te leggen en juf Fatima gaf voorbeelden op het bord. Zo konden we hen toch ondersteunen.
Dan was het tijd voor speeltijd. Ja ik denk dat de kinderen deze keer echt wel genoten hebben van hun speeltijd.
Na de speeltijd was het tijd voor nog een examen, zo een beetje fijn motorisch examen ; de kinderen moesten kleuren en op een stippenlijn schrijven.
Daarna waren de examens afgelopen en was het tijd voor spel. De jongste kinderen speelden aan tafel met de blokken. En kleuterklas 2 speelden we  memorie. Ja bij sommige gaat dit al heel goed en hebben de spelregels door. Maar in het begin moet je er hen opwijzen.
Dan luchtime. Vandaag was het ugalli met bonen. Ja het is hier wel stevige eten! Maar dat is goed voor de kinderen zo hebben ze toch voldoende binnen.  Ja ik denk dat ik wat ronder in België zal terug komen. J  Maar in Afrika zien ze dat hier graag.  Zo zij deze morgen nog juf Fidelis tegen mij ja jij wordt big he das goed!!!! J En wreef ne keer een over mijn buik.
Ik hielp mee om de examens van wiskunde te verbeteren. En daarna speelden de kleuterklas 1 met de auto’s en we hebben onze verkeersmatten uitgetest. Ja voor sommige kinderen was dit wel leuk, andere kinderen speelden individueel met de auto’s. Kleuterklas 2 kleurden mooie prenten.  Amai zij konden stuk voor stuk heel mooi kleuren. Fijn motorisch zijn deze kinderen erg sterk!
Dan was het tijd voor naar huis te gaan. Onderussen was juf fatima van klas 1 de examens aan het verbeteren en hielp haar wat mee met verbeteren.  Met twee gaat dit sneller he.
Ziezo dan 5 u 10 ik ging naar huis. Een babbelke doen met de Nederlandstalige vrijwilligers die in Kebene meehelpen. Zij waren de afgelopen twee dagen op Safarie geweest echt de moeite. Dit doe ik later nog eens.
Ziezo tot morgen!
Woensdag  13 oktober:
Deze morgen wat langer geslapen want ik had vrij. Ik was wel wakker om acht uur maar heb toch nog wat liggen snoezen tot 9 uur.  Dan me op het gamak wassen. Pole pole. Ja dat doet wel deugd. Daarna ben ik begonnen met een nieuw materiaal te maken. Ik heb gezien dat de kinderen gisteren problemen hadden op hun examens.  Met dit 1….  …..    4 …. 6 ….    7 dus op school zijn er kaartjes met nummers op. Dus ik dacht misschien kan ik voor de kinderen opdrachtkaarten maken. Dus was dit mijn werkje in de voormiddag. Dan in de namiddag ben ik naar de school geweest. Ja de kinderen waren wel blij om te zien want ik zag een glimlach op hun gezicht en riepen teacher Celine. He maar het voelde zo goed om die kinderen terug te zien. Ja er kwamen emoties los. Ja ik zie die kindjes hier heel graag!
Ja dan ging ik kijken op de zolder naar de memorie spelen die Katrien heeft gemaakt. Zo ik heb al enkele spelkaarten gemaakt. ik was op zoek naar de blauwe bollen om de gaten te dichten en het spel te kunnen spelen en ik dacht waar staan die ik vind die niet. Ik heb alle dozen opengedaan. En vond ik ze niet.  Dan draaide ik me om en zag ze daar staan. Ja een blinde mol ben ik!!!!! Maar allee  ik  heb ze gevonden. Daarna  waste ik het af want het was heel erg vuil. En dan zag ik ook nog drie manden die ik kon gebruiken. Voor de de boeken van de kinderen zij hebben hier drie schriften een voor wiskunde een voor engels en een voor creativiteit. En nu leggen zij het gewoon op de bureau en het is één chaos.  Dus morgen leren boek 1 leggen jullie hier, boek 2 leggen jullie hier en boek 3 leggen hierin. Ik ben eens benieuwd hoe het zal verlopen.  Morgen weten we meer.
Daarna dronken we een kop thee en ging we naar huis.
Dan was het eens tijd om te koken. Ja heb rijst met ratatoul gemaakt. Ja het was lekker en heb samen geheten met nachtwaker.  Zoja beter met twee eten dan alleen he.
En dan s’ avonds nog eens afgesproken met de Nederlandstalige vrijwilligers en nog wat praten. Ja ik denk dat ik Vroeg in mijn bed kruip. Rond 10 uur.
Donderdag 14 oktober.
Ik weet niet wat ik had vandaag maar vandaag woog alles honderd Kilo. Ik moest me vooruit sleuren. Misschien de warmte ik weet het niet. Ik kruip deze avond om 8 uur in mijn bed. En dan voel ik me morgen weer veel beter.
Vandaag hebben we de manden uitgetest voor de rekenschriften en Engels en creativiteit. Juf fatima  legde het uit in Swahilisch. Enkele keren  na elkaar, zodat de kinderen het toch goed verstaan. En het ging wel. Maar de kinderen smeten hun schriften erin .Dit mocht allemaal wat minder hectisch verlopen. We vertelden hen dat ze het  er proper moesten inleggen. Wie gaat het morgen wel prima. We zullen zien.  
Vandaag hadden de kinderen niet zoveel les. Alleen van 9 tot 11. De oudste schreven letters van 1 tot 100. En de jongste van 1 tot 20. Zij schreven dit wel af.  Daarna was het speeltijd. Na de speeltijd speelden de jongste met een soort van knex. Ja dit was wel goed. Voor hun fijne motoriek te stimuleren. Want sommige hadden er wel moeit mee om iets in elkaar te steken.
De oudste speelden met de blokken. Het lijkt een beetje op lego maar dit is het niet. Ik speelde hier vroeger ook mee als ik bij meme Anna ging. Nostalgie!
Dan lunch: Mais met bonen. Vind ik zelf niet zo lekker. Wij zijn gewoon veel te veel verwent in ons België land. Voor sommige leerkrachten is dit een echte lekkernij.
Dan in de namiddag speelden we Belgische spelletjes. Schepper mag ik over varen, 1,2,3 piano, zakdoekje leggen. Het spelletje zakdoekje leggen kennen ze hier ook.  We zongen eens de swahilisch song, dan de Exegese song, en dan de Belgische song. Ja het was wel fijn. Alee niet alle kinderen speelden mee maar toch een stuk of 17. De andere speelden met de watertafel. Deze voormiddag hadden we de watertafel gevuld met water. In de namiddag had dit wel veel belangstelling.
Daarna hebben we met de bal gespeeld. Amai bij sommige kinderen is het leven of dood als ze de bal willen hebben. Ze vliegen op elkaar en gaan ervoor.  Maar dan kreeg ik de ingeving dat we beter een cirkel maken. En ik in het midden sta en de bal gooi naar de kinderen en terug naar mij. Ja dit ging wel vlotter.
Zo rond 4 uur ging ik samen de Ruben de nachtwaker en de andere 2 vrijwilligers van Kebene  naar de village achter de school. Dit is de grond dat mama rainbow, katrien gekocht heeft. Op deze manier kunnen de mensen in de village hier blijven wonen. En hebben ze echt recht op en kunnen rijke stinkers deze mensen niet meer weg jagen om de grond op te kopen en er een mooi huis op te zetten! Mooi van mama rainbow! Respect!!!!!! Want daar wat verder op zie je hele mooie huizen waar die rijke stinkers dan wonen. Ik versta niet dat zij met een wringend gevoel daar wonen. Want als je op het balkon zit heb je uitzicht op de village! Ik hoop dat er ooit een dag komt dat bij deze mensen hun euro eens valt!!!!!
Het  was echt wel een heel contrast. Hutjes gemaakt met bladeren in elkaar gevlochten. Huisjes gemaakt met stalen Platen en een rieten dak.De huisjes zijn ook heel erg donker, en er hangt een bepaalde geur. Maar je went aan de geur. De mensen zijn allemaal heel erg vriendelijke. Jambo Jambo hoor je de hele tijd. Als je dan die kleine kinderen ziet met hun zwarte buik en hun mooie lag. Je smelt gewoon helemaal weg van die kinderen. En je wilt ze alleen maar een knuffel geven of een handdruk. Echt een fantastisch geveoel.
We zagen ook de waterput die mama rainbow voor de village heeft gebouwd. Deze was heel erg diep, had niet verwacht dat deze zo diep was. Deze waterput zorgt voor water in het dorp en water voor de school. SUPER. Ook zijn er de village toiletten gebouwd per 5 gezinnen dacht ik dat er 2 toiletten waren die zij dan konden gebruiken. Fijn!!
En dan zagen we een diepe put waar al het plastic afval werd ingedaan en dan wordt het verbrand. Ja niet zo goed voor het milieu maar het is dan wel opgeruimd want ik vind dat er hier in Kenia heel veel afval rond slingert. Dus als het verbrand word is het toch wel opgeruimd.
Wat verder op in de village was er een steen groeve. Daar waren 2 mannen stenen aan het kappen. Deze stenen worden gebruik voor de huizen die ze hier bouwen. Met de bijtel kappen deze mannen hier zoon 50 stenen per dag. Voor heel weinig shilling. Maar zei zeggen ook. Wij moeten voor onze familie zorgen. Beter dan geen werk. Want het werk in Kenia ligt hier niet voor te grijpen.
Daarna gingen we een kijkje nemen in het huisje van Ruben die ons rond leidde het was een redelijk groot huisje met ijzeren platen. Het was er wel vrij donker.  Een bed voor de kinderen.  Het midden was afgescheiden door een doek . En aan deze kant sliep dan Ruben met zijn vrouw. Ja zo hebben ze toch wat privé he. J  En ja ik zou het nog vergeten in het huis van Ruben hing een foto van zich zelf! Heel serieus . Hij zei :”de big bos of this room” met een hele fiere smile!
Dan een beetje verderop was een klein huisje wat de keuken was. Er lagen grote stenen en dan hout waar mama op kookte. Bonen, rijst, ugalli,…. Ook wel heel donker, en je had er niet zoveel zuurstof.
En recht over Ruben zijn huis zagen we zijn mama, amai zij is nog erg jong. Zij had een hele mooie en warme glimlach! We trokken een foto van moeder en zoon. Dat zie je dan later wel.
Ruben toonde ook zijn groente tuin; zijn bananen boom. Er hingen heel veel bananen aan. En wat een prachtige bloem heeft een bananenboom! Wauw! Nog een maand en dan kan je van de bananen eten dan zijn ze rijp. Ruben toonde ook de planten die hij kweekt tegen malaria. De blaadjes moet je dan drogen en je kan er dan thee van maken.  Hij geeft er elke morgen en elke avond water. En is er heel  fier op!
Dan was onze rondleiding ten einde. Het was stof om na te denken. Hoe wij leven en hoe deze mensen leven. En ik heb geen enkele vrouw, man of kind horen klagen he!!!! Wij kunnen hier nog veel van leren. Eenvoud siert! En dat siert deze mensen hier!!!!!
Vrijdag 15 oktober:
Vandaag was er niet echt les in kleuterklas 1 en 2. De jongste kleuters speelden met  de blokken. De oudste kleuters met de knuffels. Ja de oudste kleuters genoten echt van deze activiteit. Ik zag blije gezichten. Ondertussen kwamen de kleuters een voor een bij juf Fatima om de leestest te doen. Deze bestond uit lezen van grote letters, kleine letters, benoemen van voorwerpen, en woorden lezen.
Ondertussen speelde ik met de blokken samen met de kinderen van de eerste kleuterklas. Eerst speelden zij wat vrij en achteraf benoemden we de kleuren van de blokken, ja dat was wel nog moeilijk voor de kinderen kleuren benoemen. Dus volgende week doen we ne keer iets rond kleuren.
Ik heb ook al zitten denken misschien moeten we een  weekkalender maken maandag, dinsdag,…. Zo als in belgie he. Elke dag heeft een kleur. En op deze manier maken we het voor de kinderen visueel. Ga ne keer denken hoe we dit gaan aanpakken. 
Tijd voor speelijd;
Na de speeltijd speelden de kinderen buiten in de zandbak, en met de glijbaan. Ondertussen hielp ik mee met het optellen van de punten van de examens, schreven we het zelf opgestelde lijsten heel eenvoudig en geen STRES bij het invullen van de lijsten. Een tip voor in Belgie, met dat computer gedoe! Zo dan ordenden  we, wie was de eerste van de klas en zo tot het einde. Acheraf werden al de examens uitgedeeld , en een voor een kwamen de kinderen bij mij, ik maakte gaatjes in de examens en stak het in de juiste map van het kind waar de andere examens van het afgelopen jaar inzaten. Het verliep ordelijk. Maar soms heb ik het gevoel dat ik wel wat te traag ben. Ja het werk moet hier soms snel verlopen, en ja ik zit traag in elkaar, maar alee Pole Pole.
In de namiddag schreef ik huiswerk voor de kinderen en juf Fatima schreef de rapporten. Ja maar niet iedereen brengt zijn rapport terug mee.  Ik denk dat we er maar drie hadden.
Zo de dag was om. Ja nog iets voor te vertellen vandaag 15 oktober en de leerkrachten hadden de helft van hun salaris gehad, zo grappig! Zij waren zo blij! Meester Barasa zei dat hij een geit ging kopen. Ik weet nu niet of dit een grapje was of niet.
Om 5 uur gingen we samen naar huis. O maar juf Fatima had deze morgen een probleem met haar schoenen. Haar schoenen zijn stuk gegaan als ze naar school kwam. Ik ben dan snel naar de vrijwilligerswoning gegaan en mijn turnpantoffels genomen. Zo moest zij toch niet de hele weg op haar blote voeten lopen. En wat goed we hadden dezelfde maat! Want ja daar moet je ook nog geluk mee hebben.  
Deze avond heb ik niet veel speciaal gedaan. Verder geschreven aan mijn blog. En nog wat lezen.  Zo lala salama! = Slaapwel.














2 opmerkingen:

  1. Mooi verslag Celine!
    Ik hoop dat je dit blijft doen, zodat we kunnen volgen.
    Wijnproefavond wan de wereldwinkel was een succes! Ik schat zo'n 70 mensen. Nadien is er veel wijn besteld. (Ik dacht zo'n 350 flessen! In wat een luxe leven wij hier toch...)
    Groetjes uit Lochristi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Celine, in éééééén ruk (duurt hééééél lang) je verslagjes gelezen. Prachtig !!! Zo herkenbaar want ja, ik ben één van de sponsormama's die het geluk had de school te bezoeken en tegelijk een sponsorkindje, Nevis, te nemen. Je verslagen zijn ooooo zo herkenbaar! Prachtig geschreven Celine!!
    Zoals we (Greet, William en ikzelf) jou die avond aan het beachrestaurant gezegd hebben... we hebben ooo zo veel bewondering voor jou!! Dat jij dat allemaal doet, zo'n jong meisje, de eerste keer weg met het vliegtuig, de eerste keer zo lang en zo ver weg van je gezinnetje, je familie, je vrienden! Nogmaals mijn oprechte bewondering voor jou!
    Ik ben blij dat je je draai al gevonden hebt ginderachter. Dat is duidelijk leesbaar... je hebt daar al vele vrienden, je geniet van de school, de leerlingen, je hebt respect voor de leerkrachten,... OOOO, was ik maar jonger en kon ik dat ook meemaken! Zo'n ervaring die je nooit of nooit vergeet. Zelfs als je 'oud' bent zal je het aan je kleinkinderen vertellen en zullen ze met open mond naar jou luisteren. Ik kan het me al levendig voorstellen.
    Wij hadden spijt dat we met onze pleegkindjes niet naar zee konden gaan. Newman had die dag examen 'opstel' en hij had zijn mooiste dag van zijn leven beschreven... hij wenste dat hij met zijn sponsorouders (Greet en William) naar zee zou gaan maar... heeeeelaas werd dit niet toegestaan door de verantwoordelijken van de school. 't Ja.. begrijpelijk hé.
    Deze week heb ik al wat kleding en schoenen kunnen verzamelen. Ik had namelijk aan enkele collega's de nood aan schoenen van de Keniaanse kinderen en volwassenen verteld... en... heb al enkele zakken via Vera aan Katrien kunnen bezorgen. Er vertrekt namelijk een container met goederen rond 11 december (als ik me ni vergis). Maar alles moet stuk voor stuk genoteerd worden, er is heel wat werk aan. Ook, zoals jij al schreef in één van je verslagen, mijn grote bewondering voor wat Katrien allemaal doet!!!! Een prachtvrouw!
    Zo Celine, ik ben blij dat je me je blog doorgestuurd hebt... ik zal je zeker blijven volgen! Bedankt om je ervaringen met ons te delen!
    Vele groetjes vanuit Nieuwerkerken
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen