zaterdag 9 oktober 2010

Week 2:

Maandag  4 oktober
Om half 8 ik was op school iedereen. Iedereen een goede morgen zeggen. Ja ik begin me hier al thuis te voelen. De leerkrachten zijn hier vriendelijk.
Vandaag was het om half 8 weer samenkomst . De vlag werd naar omhoog gedaan. Dit keer werd dit door verschillende kinderen gedaan ik dacht een stuk of 5. Zij voerden daar  dan  ook de bijhorende passen uit. Achteraf haalden zij  de vlag officieel naar boven.
Dan werd er door teacher Fidelle verschillende dingen toegesproken:  Hebben jullie een goed weekend gehad? ,….
Oh en vandaag heb ik ook iets gezegd aan de leerlingen. Iets heel kort maar alee dat is het begin. Ik vertelde dat ik heel erg blij ben dat ik hier op de rainbowschool mag meewerken.
Dan was directeur James aan de beurt. Hij vertelde wat over te laat komen. De laatkomers krijgen de taak de klassen s’ avonds achter de lessen te poetsen.
Daarna werd er gebeden en dan was het tijd voor les.
Ik ging naar klas 1: daar was het tijd voor wiskunde en hielp de kinderen die wat extra ondersteuning nodig hebben.  Cijferen.  Wanneer ik individuele hulp aan doen ze voort, maar wanneer je weer weg bent dan zijn ze weer met andere dingen bezig.  Maar als de leerkracht hen er opwijst komt het weer goed.
Dan tijd voor speeltijd een papje drinken en lekker wat spelen. 
Nu naar kleuterklas 1 en 2:
Tijd voor nieuwe les engels. Ck. Juf Fatima herhaalt heel veel maar das goed he. Ik heb de jongste kleuters geholpen met  het vormen van letters. De k is voor heel veel kinderen heel erg moeilijk om te schrijven.  Je voelde aan de kinderen dat het weekend was geweest. Zij waren wat roemoerig.
Vandaag is het heel erg warm geweest. Amai het was een drukkende warmte.
Na het schrijven van de woorden mochten de kleuters nog buiten spelen. De kinderen hebben hier ook een speeltuintje waar een er een schommel staat, enkele glijbanen hobbelstoeltjes; De kinderen vind dit hier echt fantastisch om te spelen. En ze sparen elkaar niet? Als ze op de schommel willen lopen ze ernaar en trekken ze elkaar gewoon af. NIET TE DOEN. Maar alee ik probeer er wat structuur in te brengen maar je moet wel geduld hebben. En soms denk pff. Maar juf Fatima helpt met hierin want naar haar luisteren ze gewoon goed.  Ik hoop dat het bij mij ook nog gaat lukken. Pole Pole.
Dan lunchtime. Boontjes met rijst. Ja het is hier stevige kost maar tis LEKKER!!
Kleuterklas 1 en 2.
2 uur start  lessen. Vandaag ging het over voertuigen. Verschillende voertuigen bespreken en dan  schrijft de juf fatima onder de tekeningen de woorden. De oudste kleuter schrijven de woorden over en dan tekenen ze deze woorden. Voor de jongste kleuters tekende we met een stippenlijn de voertuigen in hun schrift. Het is de bedoeling dat de kleuters over de stippenlijn gaan tekenen. En dan kleuren ze het voertuig in.
Achteraf speelden de kinderen aan tafel met de auto’s.  Zo de school zat er al weer op vandaag. Het vliegt echt voorbij.
Deze avond was het geen avond met Carine zij is  vandaag vertrokken.  Ik doe een babbeltje met Robin de knightkeeper, ik lees mijn mails en dan schrijf ik mijn verhaaltje voor de blog en voor je het weet is het al half 10. Het vliegt gewoon die dag.
Ja daar kruipt nog veel tijd in om je verhaaltje te schrijven op je blog.
Op de foto’s ga je nog moeten wachten  ik ben mijn kabeltje vergeten om de foto’s op mijn computer te zetten. En met mijn kaartje in de computer dat lukt niet het is te klein. Dus foto’s volgen later. SORRY. Maar kijk je kan toch al mijn verhaal lezen hier he. Ja typisch dat ik dat vergeten ben.
Dinsdag 5 oktober
Deze morgen had ik me bijna verslapen, ik dacht ik ga nog even dutten maar het was een half uur later. Ja rap mijn kleren aandoen. Wat melk drinken en hup naar de school! Ik was op tijd.
Kleuterklas 1 en 2 we starten om half 8 met memory spelen. Een hele onderneming vind ik. Het is heel moeilijk voor de kinderen             dat ze hun beurt moeten afwachten. Je moet hen hier sterk in begeleiden. Ook met de richting wie na wie komt. Als ze met twee spelen gaat dit goed.  Wat ik wel moeilijk vind hier dat de groep heel groot is en dat ze allemaal tegelijk spelen aan tafel. Zo kan ik hen niet zo goed begeleiden vind Ik. Ja soms hebben ze problemen met de richting of blijven ze de kaartjes maar pakken zonder hun beurt af te wachten.  Maar allee herhaling kan wonderen doen als ik blijf herhalen gaan ze het wel na een tijdje doorhebben.
Dan 8 uur tijd voor wiskunde: CIJVEREN aftrekkingen.  Hier sta ik weer van versteld! Cijferen in de kleuterklas. Aftrekken is voor de kinderen niet zo eenvoudig. We doen het met concreet materiaal eerst tellen hoeveel ze moeten nemen en dan weg nemen. Het geen dat overblijft, tellen ze maar ze hebben het niet door dat dit dan de uitkomst is. Ik leg de materialen dan op een plek apart en laat ze tellen hoeveel erover is maar dit is heel erg moeilijk hier moet ik nog iets opvinden hoe ik dit beter kan  doen. Als iemand een idee heeft hoe ik het beter kan uitleggen die aftrekken laat maar weten!
Dan speeltijd.
Na de speeltijd herhaling van de voertuigen, de kinderen benoemden de voertuigen en schreven de woorden van de voertuigen over dit voor de oudste kleuters. En de jongste kregen drie woorden opgeschreven met stippenlijn letters en gingen erover met hun potlood. Als ze klaar waren kregen de kinderen auto’s  om met te spelen. Ondertussen schreven juf Fatima en ik het huiswerk voor de kinderen.
Lunchtime
In de namiddag ben ik naar klas 1 gegaan om te helpen met wiskunde. Hier was het was volgt er op dit cijfer. Vb. 10… 12….  Voor sommige was dit moeilijk. En dan begonnen we te tellen van 0 tot het voglende. Of dit de juiste methode is ik weet het niet,maar de kinderen waren er toch meegeholpen en das belangrijkste he. Ja ik ben een kleuterleidster.  Ziezo de school zit er al weer op. Het was snel laat.

Woensdag  6 oktober:
Vandaag heb ik vrij. Ik heb eens langer geslapen want ik ben hier echt wel moe. Misschien is dat ook van het aanpassen van het klimaat enzo. Ik ga vandaag verder memory’s maken. Deze week heb ik verschillende dingen gezien dus stof genoeg en ideeën om memory’s te maken. Ik ga ook zo een automat maken voor de kinderen alee op karton. Zo kunnen de kinderen met hun auto’s op de straat rijden. In de namiddag ga ik eens gaan wandelen aan het strand. Maar niet alleen want die beachboy’s zouden me te veel lastig vallen!!!!  S’ avonds heb ik Reuben de nachtwaker geholpen bij het nakijken van zijn emails. Hij was nieuwsgierig of de andere vrijwilligers die hier verbleven een email naar hem hadden geschreven, dit ging niet echt van een leien dakje. We hebben dan maar een nieuw email adres aangemaakt voor hem. Daarna hebben we een berichtje geschreven naar de vrijwilligers. Je zit ze langer aan dan je zou denken.  Dan nog even eten maken. Ik heb wel genoten van mijn dagje vrij.

Donderdag 7 oktober:
Vandaag geraakte ik maar niet wakker. Ik was een hele dag moe, vreemd want ben vroeg gaan slapen en had gisteren een dagje vrij. De leerkrachten vandaag vroegen alles OK? Ik zei alleen een beetje moe. Ze vonden het wel raar want ik was gisteren een dag vrij. Misschien is dat wel omdat ik even uit het systeem ben.  Het was ook heel erg warm kan daar ook van zijn he. Maar alee morgen beter. Ik merkte wel dat ik vandaag minder geduld met de kinderen. En kinderen zijn heel gevoelig die voelen hoe jij  je voelt.
Ja vandaag heb ik voor de eerste keer in mijn leven een wiskunde les geven en dat dan nog in Kenia wie had dat ooit gedacht! Ja het was leuk en de kinderen luisterden naar mij.  Misschien ook
Vandaag heb ik de memory uitgetest  in kleuterklas 2 die ik gisteren gemaakt heb. Ja het ging goed met dit spel. Het is wel heel moeilijk om hun beurt af te wachten. En je moet hen hier voordurend in begeleiden. Dit is niet altijd zo gemakkelijk want de groep is nog al groot en dan zie je ze de andere kant het spel niet goed spelen. Ja vandaag werkte het wel op mijn zenuwen. Maar ik dacht Pole Pole het komt wel goed. In de  namiddag ben ik naar klas 1 gaan helpen. Er zijn daar twee kinderen die heel erg klein schrijven je kan het bijna niet lezen zo klein is het. Heb eerst wat een soort schrijfdans gedaan alee zonder muziek zodat alles wat los komt want het zat heel erg vast bij hen. Achteraf hebben we echt hele grote letters geschreven en zo geëvolueerd naar kleine letters en cijfers. Op het einde schreven ze de gewenste grote. Ik hoop dat de volgende keer voor hen gaat lukken om groter te schrijven en anders blijven oefenen om groot te schrijven.  Deze morgen hadden we een kleine vergadering met directeur James. Ja in november starten de examens. Praktische uitleg hoe alles zal verlopen,….
Ik ga deze avond vroeg slapen dan ben ik er morgen weer helemaal klaar voor.
Vrijdag 8 oktober:

Deze nacht heb ik heel erg goed geslapen. Dus ik had het gevoel dat ik er weer tegen aan kan!  En ja vandaag ging het heel wat beter. Deze ochtend om half 8 was het samenkomst.
Eerst werd de vlag op de traditionele manier in de lucht gehangen. 
Er was heel wat te vertellen. Klas heeft zijn punten gekregen en deze werden uitgeroepen. De eerste 8 kregen een tas met materialen zoals kleurpotloden, Schriften, stylo’s,… deze kinderen waren zo fier als een gieter.
Maar deze morgen zaten de kinderen van klas 7 op hun knieën. Klas 7 had het wat te bond gemaakt gisteren. Hadden nu straf, een hele tijd om hun knieën zitten. Ik denk niet dat echt deugd doet.
Dan samen zingen en als laatste bidden.
Daarna gingen we naar de klas; teacher fatima bleef even weg en we speelden een klein bewegingsspelletje. In het begin ging het goed en de kinderen luisterden. Maar achteraf waren er 3 kleuters die alles wat verpesten. Zij kunnen de hele klas o p stelten zetten. En dan denk ik dat fatima maar snel komt. Ja dan zo ik zo graag ne keer super goed roepen. Ik bevestig de kinderen die flink zijn. Maar ik heb het gevoel dat dit hier niet veel effect geeft.  Maar de kinderen die dan flink zitten genieten er wel van als ik het zeg. Ik zie een lach op hun gezicht. Alee en dat is wel leuk.
Dan was het weer tijd voor wiskunde, take away. Ik schreef de oef op bord en assisteerde de kinderen met concreet materiaal.  Dan was het tijd voor speeltijd en daarna was het tijd voor engels.
Er werd een nieuwe letter aangebracht. R. De kinderen lazen de woorden en schrijven ze op. Ik merk dat de kinderen dit wel leuker vinden.  Deze les verloopt veel vlotter. En de kinderen doen hun werk en zitten niet zo te dromen.
In de namiddag ben ik naar klas 1 geweest om te helpen met wiskunde met enkele kinderen. Als zij individuele aandacht krijgen maken zij deze oef. goed . Dan blijft hun aandacht erbij.
Om 4 uur gingen we naar de zee om daar spellkes te gaan spelen. Maar we konden niet veel spelen want de zee was heel erg dicht.  We gingen direct in het water. Amai  je ziet de kinderen er echt van genieten.  Hun gezicht sprak boekdelen.
5 uur en we gingen naar de school terug. 
Ik ben deze avond een bezoekje gaan brengen aan Kebene dat is het weeshuis naast mijn vrijwilligershuis.  Ik heb daar de bezinning meegemaakt . Achteraf heb ik een praatje gedaan met  de twee vrijwilligers die daar ook verblijven. Wel fijn dat je nog eens met hen kan praten. Je gedachten delen met elkaar!
Ziezo mijn vrijdag zit er weer op!


Zaterdag  9 oktober:
Deze morgen zou er weer er een meeting zijn op dezelfde tijd en de zelfde plaats. Directeur James wist hiervan. Om 9 was ik op school en wachtte ik op juf Fatima maar ze was niet daar. Ik ging naar de keuken en vroeg aan de kokkin of zei haar had gezien. Maar niemand had haar gezien. Dus ik wachtte. Ondertussen hielp ik de kokkin van de school mee. Ik hielp haar met bonen sorteren. De bonen die niet goed waren zijn voor de kippen. Zij heeft daar een hele speciale truck voor. Zij schud de bonen op net alsof je frieten opschud. Ik probeerde het ook maar ik  kon er maar beter met stoppen want dit was niet zo mijn ding. Alle goede bonen deed ik een emmer. De andere bonen die niet goed waren gooiden we weg voor de kippen.  Rond 9 u 45 arriveerde juf Fatima. We gingen samen naar de meeting. Hopelijk is iedereen er dacht ik bij mezelf.  We arriveerden er rond 10 uur. Maar we waren nog alleen.  Dus wachtten we op de rest van de leerkrachten. En wachtte ….. wachte …. Geen leerkracht te bespeuren. We wachten tot 11u 30 en dan gingen huiswaarts. Alee ik hoop dat de volgende keer de meeting door zal gaan.  We zullen zien.
Daarna ging ik samen met juf fatima naar Ushago. Waar ik mijn inkopen deed voor de komende week. Ik had niet zoveel nodig alleen wat yoghurt de  andere dingen koop ik in de plaatselijke winkeltjes in het dorp. Ik wissel wat af zodat ik iedereen wat kan helpen.  Achteraf trakteerde ik juf Fatima op een ijsje. Ja zij houd van koude dingen! Dus ja een ijsje dat smaakt wel op deze warme dag.
Rond 13  uur kwam ik thuis. Ik las wat in een boek. Rond drie ging ik samen  wandelen aan het strand met Ben. Ja het is altijd fijn dat je hier met een zwarte omgaat dan komen die beachboys je niet lastig vallen. Het was daar lekker fris aan de zee want vandaag is het echt wel warm. Heb hele fijne schelpen verzameld. Leuk om in de klas te gebruiken in België. Dan kan je als je thema zee uitwerkt je hoek weer wat mondiaal verrijken he. Ja schelpen uit Kenia. Maar dat is voor als we terug zijn.
Rond 6 uur gingen we huiswaarts want om 7 uur is het hier pikdonker.  Dan deed ik mijn was. En nog even met de nachtwaker babbelen hoe de dag was enzo. Maar ondanks de tegenslag met de meeting was het een fijne dag.
Morgen ga ik samen met het weeshuis naar de kerk. Ik ben eens benieuwd want het schijnt hier de moeite te zijn.
Zo ik ga jullie laten en tot morgen!



2 opmerkingen:

  1. Céline,
    tis zo leuk om je berichtjes te lezen! Kprobeer mij dan de dingen die je beschrijft visueel voor te stellen. Soms lukt mij da wel omda'k dan terugdenk aan wat ik zelf ook nog ervaren heb. Tmoet daar echt fantastisch zijn, warm weer enzo. Wij hebbben vandaag ook een zonnige dag gehad, deed deugd.
    Dikke zoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Celine,

    Het was vandaag housewarming bij Elke. Het was heel zonnig en gezellig. Ik ben naar de Oxfarm opendeurdag geweest gisteren in Evergem. Het is een grote winkel en 'k heb daar ineens een cadeautje voor Elke gekocht :-). Heel mooie spulletje. Deze week is het bij ons thema bos.

    Het is een heel andere werkwijze dan hier, op je school. Anders moet je pijlen gebruiken om de beurtwijze duidelijk te maken :-)

    Groetjes
    Ellen

    BeantwoordenVerwijderen